Elpriserna på väg upp

Efter en lågtrycksdominerad inledning på året med hög vindkraftsproduktion, milt väder och mycket nederbörd med låga elpriser som följd, börjar nu priserna sakta stiga uppåt. Under innevarande vecka har konsumtionen hittills varit högre samtidigt som vindkraften har minskat. Elbolaget Bixia bedömer att spotpriset kommer att hamna på cirka 33 öre per kWh, vilket är 6 öre mer än förra veckan då medelpriset låg på 27 öre.

Temperaturen beräknas falla under slutet av veckan från några grader över normalt till strax över normaltemperatur.

– Ett högtrycksdominerat väder väntas i slutet av veckan men redan på lördag kommer det in ett mindre lågtryck. I slutet av nästa vecka blir det kallare igen. Vädret förväntas bli torrt förutom under helgen och i början på nästa vecka, vilket får till följd att priserna stiger ytterligare, säger Anders Engkvist, analytiker på Bixia.

Varm och blöt höst och vinterEn varm, stundtals nederbördsrik och blåsig höst och vinter har gjort att elpriserna varit historiskt låga under en lång period.

Trots att priserna börjar normaliseras något är de ändå låga för årstiden. En bidragande orsak till de låga elpriserna är den ökade vindkraftsproduktionen i kombination med det milda vädret, säger Anders Engkvist.

Bixia rekommenderar rörligt
Bixias huvudrekommendation är rörligt pris och företaget gör bedömningen att det kommer att fortsätta vara så en relativt lång tid framöver.

– För hushåll som vill ha kontroll och veta mer exakt vad elen kostar varje månad kan det vara läge att binda elpriset i ett längre fastprisavtal på tre eller fem år, säger Anders Engkvist.

Anders Engkvist, Chef Risk Management/Analys, 070-57 56 204
Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.