Entreprenörer satsar på vattenkraft i Småland

Efter 20 år inom ventilationsbranschen bestämde sig Patrik Dahlberg och Peter Iburg för att sälja sitt framgångsrika företag Fresh AB och istället investera i vattenkraft på Gransholms bruk utanför Växjö. Varje år producerar de 3 miljoner kWh förnybar el som räcker till 150 hushåll. Och mer ska det bli.

Bixia är ett av de elbolag som köper in störst andel förnybar el från småskaliga elproducenter. Bara i Småland har elbolaget avtal med 134 producenter av förnybar el inom sol, vind och vatten. Patrik Dahlberg och Peter Iburg som sedan 2008 gemensamt äger vattenkraftverket på Gransholms bruk, är två av dem.

–Vi hade varit med om en lång och spännande resa med att utveckla ventilationsföretaget Fresh AB och kände att det var dags att göra något nytt. Vi var färdiga med det ständiga resandet som jobbet innebar och ville verka och utvecklas mer lokalt, säger Peter Iburg och fortsätter:

–Vi tycker det är roligt och viktigt med förnybar energi och förvärvade därför Gransholms bruk som omfattar både ett antal fastigheter och ett vattenkraftverk. Vi bestämde oss för att göra en rejäl investering i att renovera kraftverket för att få nya elcertifikat och en modernare anläggning som kan producera mer el och som är mer driftsäker.

Närproducerad el efterfrågas alltmer
All el som idag produceras vid Gransholms bruk levereras till Bixia. Något de känner sig väldigt trygga med.

– Vi har stort förtroende för Bixia och gillar deras idé om att leverera närproducerad el till lokala konsumenter. Det känns bra att det är ett lokalt företag. Vi ser faktiskt deras kontor härifrån, det ligger 25 meter bort, säger Patrik Dahlberg.

Hos Bixia märker man en ökad efterfrågan bland kunderna där allt fler vill ha närproducerad el med låg klimatpåverkan.

– Vi vill att alla ska kunna välja förnybar el, men idag räcker den inte till alla. Därför stöttar vi mindre producenter som vill investera för att exempelvis ta ett gammalt vattenkraftverk i bruk, säger Magnus Ravander, chef försäljning och marknad på Bixia.

Det roligaste återstår
Att det just nu är rekordlåga elpriser är inget Patrik och Peter oroar sig för. Deras investering är på väldigt lång sikt och ska hålla i många år. De är övertygade om att elpriserna kommer att stiga.

– Det känns bra att ha en miljövänlig affärsidé och det är spännande att följa de olika momenten i renoveringen. Men det roligaste i hela den här processen har vi framför oss. När vi har en ny godkänd anläggning klar och kan släppa på vattnet, den dagen ser vi fram emot, säger Patrik Dahlberg.

Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-8285811, anna.fjellner@bixia.se
Patrik Dahlberg, 0705-228811, patrik@gransholm.se

• vattenkraft
  • närproducerad

Bixia AB är ett elbolag med nio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi och Södra Hallands Kraft. Vi har 9 kontor; Linköping, Alvesta, Göteborg, Nässjö, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, och Ängelholm. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.