Klas Gustafsson blir ny ordförande i elbolaget Bixia

Vid Bixias bolagsstämma den 20 april utsågs Klas Gustafsson som ny styrelseordförande att efterträda Anders Jonsson. Klas Gustafsson är vice vd i Tekniska verken och är sedan två år styrelseordförande i Bixias systerföretag Bixia ProWin. Till vice ordförande i Bixia utsågs Lena Svensk, vd på Mjölby-Svartådalen Energi. Anders Jonsson sitter kvar i Bixias styrelse.

Med cirka 20 år i energibranschen har Klas Gustafsson en gedigen erfarenhet. Han har bland annat varit vd på Mjölby Svartådalen energi, marknadsdirektör på Tekniska verken och är idag vice vd på Tekniska verken, som är majoritetsägare i Bixia. Dessutom har är han styrelseordförande i Bixia ProWin och har tidigare varit styrelseledamot i Bixia.

– Jag ser fram emot att komma tillbaka i Bixias styrelse efter en paus på fem år. Det är extra spännande i en tid då det sker stora förändringar i energibranschen som helhet som skapar nya möjligheter för Bixia, säger Klas Gustafsson.

Till vice ordförande utsågs Lena Svensk, vd på Mjölby-Svartådalen Energi, som är delägare i Bixia. Lena har också gedigen erfarenhet i branschen, bland annat som fd ekonomichef på Bixia.

– Det ska bli spännande att jobba med Lena, hennes operativa erfarenhet från Bixia gör att vi kommer att komplettera varandra väl, säger Klas.

– Bixia genomgick under förra året en omstrukturering och står nu väl rustade inför framtiden, trots utmanande omvärldsfaktorer med pressade elpriser. I en tid då allt fler bryr sig om miljö och klimat har Bixia ett försprång, genom sitt långsiktiga samarbete med småskaliga producenter och erbjudande inom närproducerad el, säger Anders Jonsson, avgående styrelseordförande i Bixia.

• tekniska verken

Bixia AB är ett elbolag med sju delägare, Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi och Sandviken Energi. Vi har tre kontor; Linköping, Nässjö och   Växjö. Bixia har cirka 250 000 kunder och omsätter cirka 2,3 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.