Pressinbjudan: Elbilsevolutionen beroende av mer förnybar el – Bixia bjuder in till producentträff i Laholm

Den 26 mars håller Bixia en producentträff på temat ”Elbilsevolutionen” och vilka förutsättningar elbilarnas frammarsch skapar för producenter av förnybar el. Under seminariet ger Bixias analytiker en bild av elmarknadsläget på kort och lång sikt.

Media hälsas välkomna att delta under seminariet.

Datum och tid: torsdagen den 26 mars klockan 09.00 – 13.00

Plats: MiLgårdarna, Lejeby 156 i Laholm

PROGRAM

09.00 Registrering och fika

09.30 Välkomna, genomgång av programmet

09.35 Elmarknadsläget, Bixias syn på möjligheter inom elmarknaden nu och i framtiden

Magnus Reietersjö, chef finansiell handel

10.45 Fika

11.00 Elbilsrevolutionen!

Stefan Nilsson, journalist Miljöfordon syd

11.40 Bixia Miljöfond

Kim Blomster, miljösamordnare berättar om möjligheterna att söka medel ur Bixia Miljöfond samt miljöanpassning av vattenkraftverk

Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11

anna.fjellner@bixia.se

Veronica Augustin, eventansvarig, 073-161 57 71

Veronica.augustin@bixia.se

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från drygt 1000 anläggningar.