Pressinbjudan: Energiseminarium i Hässleholm den 17 oktober

Förutsättningar för producenter av förnybar el

Under en hel dag ges information och möjlighet till frågor och diskussioner om det aktuella läget på energimarknaden med utgångspunkten i att vara elproducent av ny förnybar energi. Vi får en omvärldsanalys i de orsak- och verkansamband som påverkar elmarknaden, såväl i ett nationellt som europeiskt perspektiv. Vi blir uppdaterade i vad som gäller när det gäller politiska styrinstrument som elcertifikat och utsläppsrätter. Svensk Energi informerar om det aktuella läget i vattenverksamhets-utredningen samt om energipolitiken, nu med den nya regeringen vid rodret. Slutligen får vi en initierad bild av förutsättningarna för solelsproduktion.

Media hälsas varmt välkomna att delta under hela eller delar av dagen.

PROGRAM

8:30  Registrering och fika

09.15  Välkomna, genomgång av programmet

09.20  Elmarknadsläget, hur ser det ut med elcertifikatsmarknaden, vad händer i Europa? Anders Engkvist, chefsanalytiker på Bixia Energy Management

10.40  Hur får jag som producent bättre lönsamhet? Krafthandlarnas instrument

11.00  Vattenverksamhetsutredningen och andra aktuella vattenkraftsfrågor, Gun Åhrling-Rundström, Svensk energi

11.50  Svensk Energis syn på förnybar produktions framtid och vilken syn har den nya regeringen på energipolitiken, Bosse Andersson, Svensk Energi

12.30  Lunch

13.20  Solel - stora och små satsningar, vad ska jag tänka på? Arne Andersson, solelsexpert på Bixia

14.00  Avslut

TID OCH PLATS

Datum: 17 oktober Tid: kl. 08:30-14.00 Plats: Hotell Statt, Stortorget i Hässleholm

Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11
anna.fjellner@bixia.se

Veronica Augustin, eventansvarig, 073-161 57 71
Veronica.augustin@bixia.se

• elbranschen
  • solel
  • vindkraft

Bixia AB är ett elbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi. Tillsammans har vi 18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Malmö, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västra Karup/Båstad, Växjö, Ljungby, Ängelholm och Örebro. Bixia har cirka 300 000 kunder och omsätter cirka 2,6 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av närproducerad förnybar el och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest småskaligt producerad el i Norden från cirka 1000 anläggningar.