Torr vinter ger hydrologiskt underskott

Bixia rapporterar årets första summering om elmarknadsläget för vintern 12/13.

Vintern har överlag varit torr och kylig. Just nu har vi ett hydrologiskt underskott på cirka 15 TWh i magasinen, berättar Matina Rosenberg, analytiker och meteorolog på Bixia Energy Management.

Låga temperaturer har bidragit till att vattenkraftsproduktionen i det nordiska systemet varit större än normalt. Det genomsnittliga spotpriset i Norden har i snitt legat på 41 euro per MWh eller 35,6 öre/kWh.

-  Under de senaste tre månaderna har vi haft vinterväder i Nord Pool-området men tack vare god produktionskapacitet haft ett relativt lågt rörligt elpris, säger Matina Rosenberg.

Norden nettoexportör i vinter

Under vintern har Norden varit nettoexportör av el till det europeiska systemet, undantaget några enstaka veckor då kraftig vind medförde import från Tyskland.

-  Det har medfört att de svenska elområdena legat marginellt över systempriset under perioden december till februari och de senaste veckorna strax under, säger Matina Rosenberg.

Inga extrempriser trots hög konsumtion

Vid några tillfällen har den svenska elkonsumtionen varit nära rekordnivåer.

-  Men tack vare god produktionskapacitet såväl i hos vattenkrafts-producenterna som i kärnkraftsproduktionen har priserna hållits nere, säger Matina Rosenberg.

Gynnsamt prisläge redan i vår

Prognosen inför andra kvartalet ligger för närvarande något under nuvarande¨marknadspriser.

- Vårfloden som normalt startar i slutet av april bör kunna påverka priserna. Det mesta talar för ett fortsatt lågt och stabilt rörligt elpris. Om kunden ändå vill binda sitt elpris är det läge att göra det redan nu, istället för att vänta till i sommar. Vi rekommenderar i så fall längre bindningstider, dvs tre eller fem år. Bakgrunden är att alltfler tecken tyder på att konjunkturen i Sverige är på gång och att det därför finns risk för att de fasta priserna börjar gå upp i sommar, säger Joakim Borén, chef privatmarknad på Bixia.

Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker, Bixia Energy Management, 073-443 93 28

Joakim Borén, chef privatmarknad Bixia, 073-351 47 48

Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

• elavtal

Bixia Rapport
publiceras regelbundet av Bixia och innehåller information och analyser kring det aktuella elpriset i Sverige. Informationen som ligger till grund för analysen kan ändras snabbt och göra dem inaktuella.

Bixia AB
är ett fristående elhandelsbolag med tio delägare, Tekniska Verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi, Södra Hallands Kraft och Växjö Energi

Tillsammans har vi
18 kontor och butiker i Linköping, Alvesta, Borgholm, Göteborg, Laholm, Ljungby, Mjölby, Nässjö, Oxelösund, Sandviken, Sjöbo, Stockholm, Trollhättan, Uddevalla, Västervik, Västra Karup/Båstad, Växjö, och Ängelholm.

Bixia har ca 300 000 kunder och omsätter ca 3,4 mdkr. Bixia arbetar aktivt för utvecklingen av
småskalig energiproduktion och är ett av de elhandelsbolag som köper in mest
småskaligt producerad el i Norden. Cirka 2 TWh från 750 anläggningar.