Erik Björkland, Modulity

Luckor i arbetet gav tid att skapa möbelkoncept

Det var när 3d-grafikern Erik Björkland i Härnösand fick luckor i sin arbetstid som idén föddes till en ny produktidé. – Nu tar vi fram ett helt nytt, kreativt och hållbart möbelkoncept, säger han.

Erik Björkland har i många år arbetat som 3d-grafiker och animatör med inriktning både mot tv-reklam och industriföretag som vill visualisera sina produkter.

– Det kommer ibland perioder när det är ojämn beläggning med jobb. Under en sådan period fick jag idén att använda mina kunskaper på ett nytt sätt och för egen del. Jag tycker om kreativitet och jag är fascinerad av lego, så där fanns inspirationen till en affärsidé, berättar Erik Björkland.

Så föddes Modulity, ett flexibelt möbelsystem.

– Jag har inte hållit på med möbler alls tidigare, men jag tittade på var det kan finnas en marknad och på var jag kunde applicera 3d-tekniken.

Modulity består av en serie skivor som utgör byggstenarna. En smart lösning med skenor av aluminium gör att skivorna kan monteras på mängder av olika sätt. Flexibilitet är ett av nyckelorden när Erik Björkland utvecklat Modulity.

– Kontor och butiker är en givna miljöer där Modulity har stora fördelar, men självklart är det även mycket användbart för privatpersoner. Ett skrivbord kan bli en bokhylla som sedan blir flera mindre hyllor för att ta ett exempel, säger han.

I det här sammanhanget blir hållbarhet ett viktigt säljargument. Den som har ett flexibelt möbelsystem behöver inte alltid köpa nytt. I dagsläget samarbetar Erik Björkland med branschkollegan Roger Tjärnlund, även han egen företagare 3d-grafik. För att Modulity som har skyddat sin design ska kunna ta nästa steg i utvecklingen krävs dock större ekonomiska muskler.

– Jag vet att det finns en stor marknad för produkten, men det är samtidigt ett stort steg för ett nystartat företag att komma ut på möbelmarknaden. Därför söker vi ett samarbete med investerare, säger Erik Björkland.

Modulity är ett startup-företag i den regionala inkubatorn BizMaker, som bland annat har till uppgift att föra samman entreprenörer med investerare. Men det är inte bara på det sättet som Modulity kan dra nytta av samarbetet.

– Jag har varit egen företagare i många år innan jag började med det här. Men det är ändå helt andra saker som krävs nu jämfört med när jag haft återkommande uppdragsgivare. Nu ska jag tänka sälj, marknad, designskydd och presentation av koncept på ett sätt jag inte gjort tidigare, och det får jag bra stöd med hos BizMaker, säger Erik Björkland.

Erik Björkland, 070-618 02 50

BizMaker är en regional företagsinkubator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.