Niclas Arnelin, vd på Willab och Lars Niska, Fenciflex på Lantbruksmässan Elmia i Jönköping

Innovativt stängsel från Sundsvall får sitt genombrott på den nordiska marknaden

Sundsvallsuppfinningen Fenciflex har tagits in i sortimentet hos Nordens största grossist av produkter för lantbruk och trädgård. – Vår största framgång hittills. Nu når vi 900 återförsäljare och kan ta sikte mot den globala marknaden, säger uppfinningens ägare Lars Niska, Bodaskog Stängselprodukter AB.

Att använda elstängsel inom lantbruket är både ett sätt att skydda boskap mot rovdjur samt att förhindra att boskap tar sig ut ur inhägnader. Fenciflex är ett nytt koncept som väsentligt underlättar stängselarbete i jämförelse med användning av traditionella elstängsel. En patenterad konstruktion av plastskenor, isolatorer och vingmuttrar gör att trådarna är höj- och sänkbara vilket ger en mängd unika fördelar för användarna. Till exempel går det att sänka det för att köra över med traktorer och andra fordon.

– En annan viktig plusfaktor är att vanliga elstängsel riskerar att kortslutas när gräs växer upp på eltrådarna, medan vårt stängsel går att justera för att undvika det, säger Lars Niska.

Flera år av hårt arbete med produktutveckling och marknadsföring har nu resulterat i ett avtal med grossisten Willab som har 900 återförsäljare i sitt nät, däribland e-handelsföretaget Bole och fysiska butikerna Granngården.

– Det här samarbetet ger oss trygghet. Willab är den bästa tänkbara partnern vad gäller försäljning i Norden. Själva kan vi i stället koncentrera oss på att producera och sikta mot nya mål, säger Lars Niska.

Tillverkningen sker hos underleverantörer i Gnarp och Östersund, och Lars Niska är tydlig när han berättar om hur viktig just den saken är.

– Det har varit mycket bra för oss att ha tillverkningen geografiskt nära, så därför kommer vi även fortsättningsvis att behålla tillverkningen i Norrland. Och vad gäller nya mål så ligger hela världen och väntar på oss efter att ha etablerat produkten i Norden, säger Lars Niska.

När produkten börjar säljas av Willab kommer grossisten att döpa om varumärket till Swedguard by Fenciflex.

Kontakt:
Lars Niska, Bodaskogs Stängsel AB, 070-2509999