Träningsinnovatör jagar nya muskler

Träningsinnovatör jagar nya muskler

Nordic Skills patenterade träningsredskap vänder upp och ned på begreppet konditionsträning. Nu söker Junsele-företaget kapital via den globala crowdfunding-plattformen Kickstarter.

Vid konventionell konditionsträning är det mest benen som får jobba.

Nu lanserar det ångermanländska företaget Nordic Skills ett helt nytt träningsredskap, EXO training belt, som gör att även överkroppen aktiveras – på samma sätt som vid längdskidåkning.

– Belastningen i ben och armar blir lägre samtidigt som konditionsträningen av hjärta och blodkärl blir väsentligt bättre, säger företagets ägare Stig Malmqvist, som utvecklat innovationen.

Eftersom armrörelserna är frikopplade från benens rörelser kan bältet användas i kombination med de flesta redan existerande konditionsövningar, inomhus såväl som utomhus.

EXO training belt är patenterat i Sverige, USA och Kina samt patentsökt i Europa.

Nu söker Nordic Skills kapital för att kunna starta serieproduktion. Detta görs genom den globala crowdfunding-plattformen Kickstarter.

– Målet i ett första skede är att få in 300 000 kronor som ska användas till att ta fram produktionsverktyg för formpressning av aluminium, säger Stig Malmqvist.

Nordic Skills ingår i inkubatorn BizMaker. Affärsrådgivaren Johan Vestberg ser fram emot att följa och stötta Stig Malmqvist och hans bolags resa ut i världen.

– Det är fantastiskt kul eftersom de kunder som testat EXO training belt älskar produkten. Du behöver halva tiden och får nästan dubbla effekten genom att använda hela kroppen, säger han.

Kontakt:
Stig Malmqvist, Nordic Skills