Växjö Energi avslutar sitt ägande i Bixia

Växjö Energi AB, som varit delägare i elhandelsbolaget Bixia AB sedan januari 1999, väljer av strategiska skäl att avsluta sitt engagemang i elhandelsaffären. Efter att ha fört förhandlingar med övriga delägare i Bixia, har parterna kommit överens om att Bixia inlöser Växjö Energis aktier i bolaget till ett värde av 45 Miljoner kronor. Bixia och Växjö Energi har även ingått ett affärsavtal som innebär att ytterligare 1 miljon kronor per år kommer att utbetalas till Växjö Energi under 5 års tid.

– Sedan vi gick in som delägare i Bixia har elmarknaden förändrats på många sätt. Vi har gått från en lokal elmarknad till en nordisk, och inom en snar framtid troligen även en europeisk elmarknad. Det medför också ett större ansvar och engagemang, och av strategiska skäl har vi valt att inte satsa våra resurser inom det här området, säger Ann-Mari Ståhlberg, vd Växjö Energi.

- Bjäre Kraft har respekt för Växjö Energis beslut att lämna sitt ägande i Bixia AB. Vi gör däremot en annan strategiskbedömning och framhåller vikten av att kunna erbjuda våra kunder ett komplett produktutbud inför framtiden. Bixia kommer vara en viktig kugge i vårt arbete att erbjuda våra kunder ett lokalt förankrat elhandelsalternativ, säger Håkan Eriksson, vd för Bjäre Kraft.

När Växjö Energi nu lämnar sitt delägarskap i Bixia återstår nio ägare; Tekniska verken i Linköping, Alvesta Energi, Bjäre Kraft, Borgholm Energi, Mjölby-Svartådalen Energi, Nässjö Affärsverk, Oxelö Energi, Sandviken Energi och Södra Hallands Kraft.

-Jag tycker att det är väldigt bra att ägarna har kommit överens på ett positivt sätt. Den enda skillnaden i vår affärsrelation med Växjö Energi, är att de inte längre kommer vara ett av våra ägarbolag, säger Mikael Hansevi, vd för Bixia AB.

Växjö Energi och Bixia kommer att fortsätta sitt goda samarbete framöver.

• elnät
  • bixia