Grävstart för Bjäre Krafts fiberprojekt Lerbäckshult

Måndagen den 19 maj firar vi grävstarten för landsbygdsprojekt Lerbäckshult. Över 600 hushåll och företag har möjlighet att ansluta sig till Bjäre Krafts fibernät och nu är det dags att påbörja grävarbetet för att förverkliga mångas önskan att få en stabil, snabb och framtidssäker uppkoppling för internet, TV och telefoni.

Dag:     Måndag den 19 maj

Tid:     Kl. 10.00

Plats:     Ugglehults skola,Övre Västersjövägen 169, 5 minuter utanför Hjärnarp.

Premiärgrävare:    Kommunalråd Robin Holmberg, NCC:s produktionschef Per Block och Bjäre Krafts koncernchef Håkan Eriksson.

Bjäre Kraft samarbetar med NCC när det gäller grävarbetet. Bjäre Krafts personal tar hand om projektering av nätet, blåsning av fiber och installation av teknisk utrustning.

-  Det är glädjande att Bjäre Kraft och Ängelholms Kommun nu kan sätta igång ett av de största landsbygdsprojekt någonsin i Sverige, avseende fiber. Att få chans till fiber på landsbygden är sällsynt och är bara möjligt med bidrag, kostnaden skulle annars bli för stor för de enskilda hushållen, menar Håkan Eriksson, koncernchef på Bjäre Kraft.

-  Många boende i området inser vilken chans de står inför och har ”hoppat på tåget”, medan en del ännu tvekar. Att ansluta fiber är en framtidsinvestering som ger bättre och stabilare kommunikation men den gynnar även plånboken, fortsätter Håkan Eriksson.

Fiberanslutningen är klassat som ett EU-projekt som främjar levande landsbygd och är ett samprojekt mellan Ängelholms Kommun, Region Skåne, Post- och telestyrelsen och Bjäre Kraft. Projektet beräknas kosta 15 miljoner kronor, varav 7,1 miljoner är stöd från Länsstyrelsen och Post- och telestyrelsen. Ängelholms Kommun bidrar med 1 miljon kronor.

Välkommen!

För ytterligare information kontakta:
Håkan Eriksson, koncernchef Bjäre Kraft, 0431-44 99 01

• eu-projekt
  • post- och telestyrelsen
  • region skåne
  • håkan eriksson
  • ncc
  • ängelholms kommun
  • robin holmberg
  • landsbygdsprojekt
  • tullstorp
  • lerbäckshult
  • bjäre kraft
  • bredband
  • tv
  • internet
  • fiber

• Båstad

Bjäre Kraft är ett energi- och bredbandsföretag som har sitt huvudkontor mitt på vackra Bjärehalvön. Vi sköter elnätet på Bjäre och har bredbandskunder i kommunerna Båstad, Ängelholm, Åstorp, Klippan och Örkelljunga. Vårt fibernät växer i full fart!

Lollo Stahl-Flemark

Presskontakt Informationsansvarig 0431-44 54 02