Björn Borg uppmanar till kläddonationer i samarbete med Stadsmissionen

Svenska underklädesjätten Björn Borg samarbetar i vår med välgörenhetsorganisationen Stadsmissionen. Med kampanjen ”Chain Reaction of Love” uppmanar man sina kunder att i utvalda Björn Borg-butiker donera gamla kläder till Stadsmissionens verksamheter runtom i landet. I utbyte får kunden ett rabatterbjudande som kan användas vid nästa köp.

Alla typer av produkter inom kategorierna kläder, skor, väskor och underkläder tas emot. Även kläder från andra varumärken samlas in.

- För oss på Björn Borg känns det självklart att uppmärksamma Stadsmissionens imponerande arbete genom att på vårt sätt uppmana fler att hjälpa. Med den här kampanjen ger vi alla en chans att bli en del av den kärlekskedja som vi ständigt strävar efter att sprida. Många bäckar små gör i slutändan stor nytta, säger Frederick Mungai, marknadsansvarig på Björn Borg för den svenska marknaden.

De insamlade kläderna skänks till Stadsmissionens verksamheter i Stockholm, Linköping och Malmö där majoriteten av de donerade kläderna kommer att säljas vidare i Stadsmissionens egna butiker. Kläder som är trasiga lagas och görs om till nya produkter eller återvinns. Överskottet från försäljningen går till Stadsmissionens sociala verksamheter runtom i landet.

Merete Forssberg Madshus, ansvarig för företagssamarbeten på Stockholms Stadsmission berättar:

- Med Chain Reaction of Love gör Björn Borg en viktig insats för Stadsmissionens verksamhet genom att synliggöra vårt arbete och aktivera sina egna kunder med att uppmana till donation. Alla gåvor gör i slutändan faktisk nytta i form av mat, tak över huvudet och gemenskap och hjälper därmed vårt arbete för ett mänskligare samhälle.

Kampanjen Chain Reaction of Love lanseras i utvalda Björn Borg-butiker den 20/5. Butikerna finns i Stockholm (Sergelgatan, Sturegallerian, Västermalmsgallerian, Täby Centrum, Gallerian), Linköping (Ikanohuset) samt Malmö (Södra Förstadsgatan).

• Bjorn Borg
  • underkläder
  • välgörenhet
  • kläder skänks
  • kläddonation
  • stadsmissionen
  • chain reaction of love
  • björn borg-butiker

Koncernen äger varumärket Björn Borg och fokus för verksamheten är underkläder. Därtill erbjuds sportkläder och doft samt via licenstagare även skor, väskor och glasögon. Björn Borg-produkter säljs på ett trettiotal marknader, varav Sverige och Holland är de största. Björn Borg-koncernen har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna Björn Borg-butiker. Totalt finns 38 Björn Borg-butiker, varav 17 drivs inom koncernen. Försäljningen av Björn Borg-produkter uppgick 2013 till cirka 1,5 miljarder SEK i konsumentledet. Koncernens nettoomsättning uppgick 2013 till 499 MSEK och antalet anställda var 159. Björn Borg-aktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic i Stockholm sedan 2007.