Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne

En majoritet av svenskarna är positiva till utökat amorteringskrav

Regeringen gav på torsdagen grönt ljus till Finansinspektionens förslag om skärpta amorteringskrav. En ny SIFO-undersökning från mäklarfirman Bjurfors visar att en majoritet av svenska folket ställer sig positiva till Finansinspektionens förslag. Bjurforsmäklare konstaterar dock att förslaget riskerar att stänga ute vissa grupper från bostadsmarknaden.

Enligt undersökningen som baseras på svar från 1 517 svenskar är 56 procent positiva till Finansinspektionens förslag om ett utökat amorteringskrav, 19 procent är negativa och 25 procent svarar vet ej.

- Vi tycker oss se en utveckling över tid där allt fler verkar ha tagit till sig diskussionen som förts om hushållens skuldsättning och bostadsprisuppgången, kommenterar Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne.

Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne, varnar dock för konsekvenserna som förslaget kan leda till:

- Syftet, att dämpa hushållens skuldsättning och bostadsprisuppgången, är lovvärt. Men förslaget riskerar att stänga ute vissa grupper från bostadsmarknaden, inte minst unga. Finansinspektionens förslag riktar in sig på nya lån, vilket kommer att förvärra de redan allvarliga inlåsningseffekterna på svensk bostadsmarknad. Det är om rörligheten på bostadsmarknaden försvagas ytterligare, kommenterar Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne och tillägger:

- Redan nu är hindren så pass höga för unga vuxna att allt fler föräldrar måste hjälpa sina barn med att ta steget in på bostadsmarknaden. Vi ser att runt en tredjedel av förstagångsköparna tar hjälp av sina föräldrar för att kunna betala kontantinsatsen. Det är i längden en ohållbar situation om det bara är de unga vuxna som har föräldrar som kan bistå med pengar som får möjligheten att äga sitt boende och kunna göra en bostadskarriär.

Undersökningen visar vidare att män är mer positiva än kvinnor. Äldre är generellt mer positiva till förslaget än yngre. Boende som äger sitt boende är mest negativa. Bland svenskar som har bolån är 56 procent positiva, 24 procent är negativa och 20 procent svarar vet ej.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan den 27 september och 3 oktober och baseras på svar från 1 517 svenskar via Sifos webbpanel. Svarsfrekvensen är 60 procent.

För ytterligare information kontakta:
Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne, tel. 073-920 66 73

Bjurfors är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har idag cirka 450 medarbetare, och kontor i bland annat Stockholm, Göteborg, Öresundsregionen, Uppsala, Västerås, ÖrebroJönköpingLinköpingHelsingborg, Halmstad, Bohuslän, BåstadFalun, Åre, samt i spanska Barcelona, Torrevieja/Costa Blanca, Marbella, på Mallorca och franska Rivieran.