Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Stockholm

Få unga in på bostadsmarknaden är viktigaste valfrågan

Förbättra möjligheten för unga att komma in på bostadsmarknaden är den överlägset viktigaste valfrågan kopplad till bostadsmarknaden, visar en ny SIFO-undersökning beställd av Bjurfors.

Riksdagsvalet är 9 september 2018. De närmaste månaderna ska de politiska partierna få ut de politiska förslag som de vill gå till val på. När det gäller bostadspolitiska frågor anser svenska folket att prioritet ska ligga på att öka möjligheten för yngre att komma in på bostadsmarknaden (40 %) samt att förbättra rörligheten på bostadsmarknaden genom lägre flyttskatter (22 %).

- Vi ser en rekordlåg rörlighet på marknaden och den ineffektiva marknaden skapar höga trösklar för unga att komma in på bostadsmarknaden. Unga har även sämre ekonomiska förutsättningar än många andra i konkurrensen om bostäderna som finns ute till försäljning och det förstärkta amorteringskravet har ytterligare försvårat för ungas möjlighet att köpa sin första bostad, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm.

Fredrik Kullman fortsätter:

- Allt för många bor fel idag. När bostadspriserna har ökat som de gjort under en lång tid har det blivit mer attraktivt ekonomiskt att bygga ut eller bygga nytt på sin tomt istället för att byta bostad när man blivit trångbodd. Och i andra fall bor många medelålders och äldre personer i sina stora villor och lägenheter trots att barnen flyttat ut. Många gånger är orsaken de kostnader som man förknippar med flytten såsom reavinstskatten, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm.

Först på tredje plats i undersökningen återfinns alternativet att öka bostadsbyggandet (15 %). Att få ned svenskarnas skuldsättning kopplad till bolånen hamnade på fjärde plats (10 %) när svenska folket får säga sitt.

Vilken är den viktigaste valfrågan kopplat till bostadsmarknaden?

Förbättra möjligheten för unga att komma in på bostadsmarknaden 40 %
Att förbättra rörligheten på bostadsmarknaden genom lägre flyttskatter 22 %
Öka bostadsbyggandet 15 %
Att få ned svenskarnas skuldsättning kopplad till bolånen 10 %
Ökat inslag av marknadshyror 3 %
Underlätta för andrahandsuthyrning 2 %
Annat 7 %
Vet ej 3 %

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm
073-257 56 86

Om undersökningen Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 8–12 april 2018.
Totalt intervjuades 1652 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Bjurfors är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har idag cirka 450 medarbetare, och kontor i bland annat Stockholm, Göteborg, Öresundsregionen, Uppsala, Västerås, ÖrebroJönköpingLinköpingHelsingborg, Halmstad, Bohuslän, BåstadFalun, Åre, samt i spanska Barcelona, Torrevieja/Costa Blanca, Marbella, på Mallorca och franska Rivieran.