Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm

Ny statistik visar: Nu har bostadspriserna vänt nedåt

Priserna på bostadsrätter i Stockholm vände nedåt under oktober. Även i Sverige som helhet gick priserna ned. Det visar statistik från Booli som tagits fram för mäklarfirman Bjurfors.

I Stockholms innerstad gick kvadratmeterpriserna ned med 3 procent i oktober jämfört med september i år och i Stockholms stad föll de med 4 procent. Snittpriserna per kvadratmeter i Stockholms innerstad sjönk från 90900 kr/kvm i september till 88400 kr/kvm i oktober. Därmed är priset nu lägre än för ett år sedan. Då var kvadratmeterpriset 89800 kr/kvm i innerstan. I Stockholms stad utanför innerstan är priserna i oktober något högre än för samma period förra året.

- Vi ser nu spåren av den ökade osäkerheten som varit under hösten med vikande priser i Stockholm men också i övriga landet. Vissa objekt i bra lägen går fortsatt väldigt bra medan andra i sämre lägen är svårare att sälja, kommenterar Fredrik Kullman vd på Bjurfors Stockholm.

Boolis och Bjurfors sammanställning visar också att kvadratmeterpriset för bostadsrätter faller överlag i Sverige. I hela riket föll de med 6 procent i oktober jämfört med september. Därmed är priserna nästan i samma nivå som för ett år sedan.

- Många säljare som inte får sina bostäder sålda nu tenderar att dra tillbaka försäljningarna för att sedan lägga ut de på marknaden under 2018. Det kan vara en riskabel strategi särskilt för de som redan köpt ett nytt boende. Nästa år kommer vi nämligen se ett fortsatt stort utbud med många nyproducerade bostäder som kommer ut på marknaden. För de som ska byta till en ny bostad i dessa tider när priserna är på väg ned är det klokt att sälja först och köpa sen, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Stockholm.

- Det är inte bara priserna som visar på osäkerheten på marknaden just nu. Vi ser också att andelen prissänkta objekt ökat och att annonstiderna är något längre, säger Matilda Adelborg, pressansvarig på Booli.

Om siffrorna
Siffrorna avser medelslutpris i kronor och genomsnittspriser, kronor per kvadratmeter. De baseras på slutpriset på alla budgivningar som publiceras öppet, vilket är cirka 40 % av alla publicerade objekt. Totalt i oktober rör det sig om 900 försäljningar i Stockholms innerstad och 1648 i Stockholms stad utanför innerstan. Totalt i riket baseras statistiken på 6191 affärer.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Kullman, VD Bjurfors Stockholm
E-post fredrik.kullman@bjurfors.se

Matilda Adelborg, PR- och marknadskoordinator, Booli
Tel 073-58 39335
E-post matilda.adelborg@booli.se

Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har cirka 370 medarbetare, och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Uppsala, Västerås, Halmstad, Åre, Bohuslän och i Båstad samt på Gotland, franska Rivieran och i Spanien.

Medelslutpris (kr)
Område 2016: sep 2016: okt 2017: sep 2017: okt Diff sep/okt
Göteborg 2 903 300 2 892 900 3 176 500 3 128 300 48 200 - 2%
Malmö 1 642 300 1 722 200 1 808 000 1 804 800 3 200 0%
Stockholms innerstad 5 390 200 5 586 300 5 410 800 5 260 400 150 400 -3%
Stockholms kommun 4 469 700 4 629 900 4 448 800 4 316 700 132 100 -3%
Sverige 2 666 100 2 762 900 2 773 800 2 660 700 113 100 -4%
Kvadratmeterpris på sålda objekt (medel) (kr/m²)
Område 2016: sep 2016: okt 2017: sep 2017: okt Diff serp/okt
Sverige 42 200 43 200 44 900 42 400 2 500 -6%
Stockholms kommun 73 400 74 700 75 200 72 500 2 700 -4%
Stockholms innerstad 89 300 89 800 90 900 88 400 2 500 -3%
Göteborg 46 200 44 500 50 500 50 100 400 -1%
Malmö 25 300 25 300 28 500 27 600 900 -3%

Bjurfors är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har idag cirka 450 medarbetare, och kontor i bland annat Stockholm, Göteborg, Öresundsregionen, Uppsala, Västerås, ÖrebroJönköpingLinköpingHelsingborg, Halmstad, Bohuslän, BåstadFalun, Åre, samt i spanska Barcelona, Torrevieja/Costa Blanca, Marbella, på Mallorca och franska Rivieran.