Så påverkas stockholmarna av ett amorteringskrav

Var tredje stockholmare med bolån kommer att påverkas av ett amorteringskrav. Bland de yngre i åldern 30-39 berörs mer än varannan. Samtidigt är en majoritet av stockholmarna positiva till krav på amortering. Det visar färska siffror från Bjurfors Stockholms senaste bostadsbarometer.

Ett amorteringskrav om att alla bolånetagare som belånar mer än 50 procent av bostadens värde måste amortera gör att många stockholmare kommer att behöva se över sin ekonomi. 34 procent tror sig påverkas av ett amorteringskrav och åldersgruppen 30-39 år är siffran 58 procent.

- Nya på bostadsmarknaden i storstäderna är särskilt sårbara för denna typ av pålagor. Det gör att färre unga kommer att ha råd att köpa en bostad i Stockholms innerstad där priserna är som högst. En genomsnittlig bostadsköpare idag som köper en liten tvåa i Stockholms innerstad för omkring 4 miljoner kr kan komma att tvingas amortera 4 000 kr per månad förutsatt att kontantinsatsen är på 15 procent. Till detta tillkommer räntekostnader och övriga bostadskostnader, säger Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm.

Dessutom tror stockholmarna att ett krav kommer att få en dämpande effekt på prisutvecklingen och en minskad risk för bostadsbubbla, men också att det kommer att bli svårare för unga att ta sig in på bostadsmarknaden.

- Med stor sannolikhet kommer vi se en minskad rörlighet som en direkt effekt av ett amorteringskrav. Dessutom kommer efterfrågan minska något från höga nivåer vilket kan få en dämpande effekt på prisutvecklingen, säger Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm.

Vad tycker du om förslaget att införa amorteringskrav? (samtliga stockholmare)
Bra 59%
Dåligt 20%
Vet ej 21%
Kommer det föreslagna amorteringskravet att påverka dig om det blir verklighet? (Samtliga respondenter med bolån)
Ja 34%
Nej 56%
Vet ej 10%

Vilka konsekvenser tror du att ett amorteringskrav kan få? (Samtliga respondenter med bolån)
Dämpande effekt på prisutvecklingen 44%
Svårare för unga att ta sig in på bostadsmarknaden 52%
Ökad segregation när det blir dyrare att belåna bostaden 35%
Färre kommer att vilja byta bostad 26%
Minskad privatkonsumtion 29%
Minskad risk för bostadsbubbla 38%
Inget av ovanstående 7%

För ytterligare information kontakta:

Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm, tel. 070-976 91 00

Om Bjurfors Bostadsbarometer
Bjurfors Bostadsbarometer är en återkommande undersökning om bostadsfrågor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den senaste undersökningen genomfördes av Opinion Stockholm på uppdrag av Bjurfors. Totalt svarade 1278 respondenter i Stockholms län. Insamlingsperioden var mellan den 27 oktober och 3 november 2014.

Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har cirka 370 medarbetare, och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Linköping, Halmstad, Bohuslän, Båstad, Härjedalen och Åre samt på Gotland och Franska Rivieran. Se även www.bjurfors.se.