Tryggt område är nu den viktigaste faktorn när Malmöborna väljer bostad

Att bostadsområdet är tryggt har blivit allt viktigare för storstadsbor. I Malmö har det blivit den i särklass viktigaste faktorn, enligt en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av mäklarföretaget Bjurfors.

I undersökningen som genomförts i Stockholm, Malmö och Göteborg säger mer än sju av tio (73 procent) av de svarande i Malmö att de sätter trygghet i topp när de fick ranka de tre viktigaste faktorerna vid val av nytt boende. Därmed är betydelsen av tryggt område påfallande viktigare än både historiskt tunga faktorer som närhet till kommunikation (54 procent) eller närhet till butiker, skola och omsorg (55 procent).

-Faktorer som bostadsköpare anger som viktigast brukar ligga rätt konstant, där närhet till kommunikation i allmänhet ligger i absolut topp. Nu kan vi se en tydlig uppgradering av trygghetsfaktorn jämfört med tidigare. En tolkning är att den senaste tidens uppmärksamhet kring olika typer av orolighet i Malmö har påverkat hur man svarar, säger Mattias Larsson, vice vd Bjurfors Skåne.

I Göteborg så anger 68 procent att tryggt område är den enskilt viktigaste faktorn. Bland respondenterna i Stockholm är motsvarande svar 61 procent.

Även på frågan om huruvida vikten av trygghet förändrats de senaste fem åren sticker Malmöbornas svar ut. 47 procent av de svarande I Malmö anger att vikten av trygghet har ökat de senaste fem åren. Motsvarande siffror i Stockholm och Göteborg är 39 respektive 42 procent.

I alla tre storstadsområdena uppger innevånarna dock generellt sett att de känner trygghet i sitt bostadsområde. Stockholmarna upplever en marginellt större trygghet (70 procent) än de i Malmö och Göteborg där 67 procent ger sin bostadsort de två högsta betygen på en femgradig skala.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–31 januari 2017. Totalt intervjuades 1672 personer i åldern 16-79 år i Stockholm, Göteborg och Malmö. I Malmö intervjuades 556 personer. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Bjurfors är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. Bjurfors har idag cirka 430 medarbetare, och kontor i Stockholm, Göteborg, Öresundsregionen, Uppsala, Västerås, Örebro, Helsingborg, Halmstad, Bohuslän, Båstad, Åre, samt i spanska Barcelona, Torrevieja/Costa Blanca, Marbella, på Mallorca och franska Rivieran.