#HelloNeighbour - studenter skapar lösningar för smartare flykting välkomnande

Black Dot lanserar initiativet #HelloNeighbour i Göteborg den 11-12 december. Ett nytänkande initiativ där studenter tar fram nya lösningar för att skapa effektivare integration genom att stödja idéburna aktörer med innovativa lösningar.

Black Dot är ett nytt initiativ som syftar till att sänka trösklarna för studenter att genom innovation och entreprenörskap kunna skapa och driva värdeskapande verksamhet.

#HelloNeighbour är den första av flera framtida insatser där Black Dot, Drivhuset, Göteborgs universitet, GU Ventures, Framtidens företag och Näringslivsgruppen Göteborg & Co gör gemensam sak för att engagera studenter i de utmaningar samhället står inför.

Studenter ges möjlighet med hjälp av Drivhusets loopmetod att ta fram lösningar på utmaningar hos aktörer i arbetet med flyktingmottagandet. Detta sker tillsammans med Röda Korset, Räddningsmissionen, Arbetsförmedlingen, Pay it forward, Karriärkraft, Project Unify och Conductor.

– #HelloNeighbour gör det möjligt för studenterna att använda sina unika kompetenser för att tänka nytt, bredda perspektiven och hjälpa till att forma sin omvärld utifrån sina olika perspektiv.

– Vad händer om en ingenjör och humanist utifrån sina expertkunskaper ställs inför utmaningen att skapa bättre integration gemensamt? säger Caroline Hedler, projektledare Black Dot.

Black Dot har tillsammans med idéburna aktörer identifierat utmaningar då behovet av insatser ökat i takt med att Göteborg tar emot människor på flykt. Studenterna får i uppdrag att ta sig an dessa utmaningar och skapa lösningar som ökar effekten av hjälporganisationernas arbete. Målet är att göra Göteborg till en mer inkluderande och välkomnande stad.

Innovationsprocessen stöds av Drivhuset som ska leda en serie workshops utifrån Loopmetoden, som fokuserar på handling och utveckling.

– Loopmetoden handlar om att skapa värde och nytta för andra i samhället. Den visar också en tydlig väg från ord till handling där studenterna får konkreta verktyg som ger övning i att tänka nytt, lösningsfokuserat och värdeskapande. Magin uppstår inte i klassrummet utan i mötet med hjälporganisationerna, att förstå och validera behoven och utmaningarna för att kunna skräddarsy lösningar, säger Lotta Lehikoinen projektledare på Drivhuset.

För mer information, välkommen att kontakta oss!

Caroline Hedler
Projektledare Black Dot