Prisbelönt journalist släpper spänningsroman

Gränsen är dragen är den första roman som handlar om de utsatta ickemuslimska minoriteternas situation i Irak. Den utspelar sig i USA, Turkiet och Irak. Sex personer har fått läsa romanen på förhand, en Pentagonchef, en irakisk toppdiplomat, en sakkunnig vid den amerikanska regeringen, en historiker vid ett amerikanskt universitet, en statsvetare och en litteraturvetare. De är överens om att detta är en av de viktigaste romanerna i år.

Mediaskuggan har fallit över Irak, stora bombdåd blir små notiser. Och de som lider faller i glömska, det vill författarna förändra.

– Vårt mål är att utsatta grupper i Irak får skydd och att irakiska flyktingar får detsamma, säger David Kushner.

Romanen handlar om Susan George, en amerikansk tv-reporter, som får nys om ett scoop i norra Irak. Hon lyckas övertala sin redaktör att bevilja henne några veckors fältarbete. Det här ska bli en story som de är helt ensamma om och som kommer att få alla andra större medier att citera kanalen. Ett välansett säkerhetsbolag anlitas för att skydda Susan George – men misslyckas. I Mosul kidnappas hon under ett bakhåll. Hon våldtas och hålls som gisslan. Nu börjar en jakt mot tiden i en vild och våldsam kamp för att befria henne. Flera personer engageras i arbetet med att få henne frisläppt. Bakom kidnappningen döljer sig något större, ännu farligare ...

Hundratals personer har intervjuats inför skrivandet av boken. Många av dem återfinns i berättelsen. En del av dem är döda idag, andra är flyktingar. De som finns kvar i Irak fruktar för livet. USA:s president Barack Obama har förklarat kriget i Irak som slut. Han lovade också skydd för till exempel kristna i Irak. Men vad hände egentligen – och vad händer nu?

Nuri Kino har rapporterat om konsekvenserna av kriget i Irak för så väl svenska, amerikanska, holländska som arabiska medier. Han är en av Sveriges främsta undersökande journalister och har avslöjat Saddam Husseins spioner, människosmugglare och förfalskarligor. Han har förhandlat om att själv bli smugglad. Han har rört sig i de mörkaste skrymslen och de finaste salonger. Han har plåstrat om sår i Damaskus flyktingkvarter, ätit middag med underrättelseagenter i Amman och ljugit in sig på fängelser i Grekland. Han har utsatt sig för fara. Han har räddat liv. Under alla år, alla resor, har David Kushner varit hans mentor och vän.

Läs mer om förlaget, Gränsen är dragen och författarna på www.bladhbybladh.se

För högupplösta bilder http://www.bladhbybladh.se/html/forpress.html

För mer information vänligen kontakta Annika Bladh på annika.bladh@bladhbybladh.se eller telefon 070- 335 33 63

"En högaktuell bok som i romanens form skildrar dramatiska händelser i Iraks moderna historia. /.../ Den prisbelönte svenske journalisten Nuri Kino och hans amerikanske kollega David Kushner har vävt ihop en fängslande historia kring spelet om Iraks makt och olja."

Författaren Hannibal Travis, Mellanösternexpert vid Florida International University College of Law

• irak
  • thriller
  • spänningsroman
  • bok

Bladh by Bladh är ett nystatat stockholmsbaserat bokförlag som ger ut runt 15 titlar per år.

Annika Bladh

Presskontakt Förläggare / Presskontakt 070-335 33 63