NORDENS TRE STÖRSTA BYGGFÖRETAG VÄLJER BLÅKLÄDER

NORDENS TRE STÖRSTA BYGGFÖRETAG VÄLJER BLÅKLÄDER

Svenljungaföretaget Blåkläder tar ett allt större grepp om den nordiska marknaden. Nu väljer Nordens tre största byggföretag, NCC, Skanska och PEAB, Blåkläder som exklusiv distributör av arbetskläder. Avtalen är på 3 år och har tillsammans ett ordervärde på omkring 450 miljoner kronor.

Blåkläders drivkraft ligger i utmaningen att utveckla produkter som gör yrkesarbetarens vardag säkrare, enklare och bekvämare. Rätt klädd, trygg och snygg, inifrån och ut är mottot. Något som Nordens tre största byggföretag uppskattar.

– För oss på NCC är det avgörande att Blåkläder levererar arbetskläder av hög kvalitet, funktionalitet och bra passform. Vi värdesätter också att Blåkläder har egen produktion och lagerhantering samt ett starkt miljöfokus, säger Ole Kristoffersen, Inköpschef på NCC.

De nordiska avtalen med NCC och Skanska är en förlängning med 3 år. Medan det nordiska avtalet med PEAB är helt nytt. Överenskommelsen innebär att Blåkläder blir exklusiv distributör av arbetskläder till företagens anställda. Till NCC och PEAB levererar Blåkläder även skor och handskar.

– Vi är otroligt stolta över förtroende från dessa tre byggjättar. Det visar att våra investeringar ger resultat och att vi fokuserar på rätt saker. Samtidigt ger de oss utmaningar som får oss att utvecklas och expandera, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder.

Blåkläder fortsätter ständigt att utmana yrkesklädesbranschen. Produktutvecklingen sker i nära samråd med användarna och kollektionerna tas fram efter marknadens önskemål. Lyhördhet och flexibel produktion genom egna fabriker i Sri Lanka och Vietnam gör att man lätt kan producera specialanpassade lösningar för specifika yrkesgrupper.

– Det är viktigt lyssna på användarna istället för att göra som vi själva tror är rätt. Många av våra kunder har på sig våra kläder minst 40 timmar per vecka. Utmaningen är att kombinera funktion och kvalité med design för att vara framgångsrika, säger Peter Mönhage.

Stora avtal ställer högre krav på Blåkläders kapacitet. Därför investerar företaget nu i det helautomatiska lagersystemet Autostore. Genom investeringen kan man effektivisera sin lageryta med 60 procent. Systemet ger också snabbare orderhantering och större leveranssäkerhet.