Pressmeddelande -

EN VECKA KVAR: "In furious anger", Maria Boij, keramik på blås&knåda 6 - 24 oktober

EN VECKA KVAR:

Maria Boijs första separatutställning på blås&knåda - "In furious anger"

Maria utbildade sig på Konstfack, glas och keramik, och tog sin Master examen 2003. Hon har haft ett flertal utställningar i Sverige och utomlands: separat, tillsammans med konstnären Maria Luostarinen och med gruppen WWIAFM (We Work in a Fragile Material). Hon är gästmedlem på blås&knåda sedan 2011.

Om sitt arbete berättar Maria:

Mina skulpturer är oftast små, jag gjuter och modellerar dem i porslinslera. De ingår i en pågående berättelse som rör sig framåt och formas under arbetets gång. Till min utställning påblås&knådafortsätter historien som jag bland annat visade på utställningen ”Fear” på Galleri Inger Molin 2009. Berättelsen handlar om fruktan och förluster av olika slag. Efter det har arbetet pågått i mina tankar och då och då har olika gestalter fått ta form I ateljén. Berättelsen fortsätter in i nya teman men med samma beröringspunkter. Där tänker jag bland annat på de papperslösa flyktingarna. Men det är också en historia där vi alla ibland kanske kan identifiera oss”.

Utställningen pågår t o m onsdag 24 oktober. Denna kväll är det Konstens Kväll på Hornsgatspuckeln kl 17-20. Maria Boij finns på plats och kan berätta om sin utställning!.

Fler utställningar på blås&knåda under samma period: Introduktion av blås&knådas nye stipendiat, Johan Bjärntoft, keramiker som gick ut HDK i Göteborg 2012. Gabriella Höglin, glaskonstnär är Månadens Konsthantverkare.

För mer information, kontakta Boel, 642 77 67;  boel.henrikson@blasknada.com eller Maria på 070-687 16 78; maria.boij@comhem.se; mariaboij.blogspot.com. .Se också bilder, CV osv på www.blasknada.com/pressen

Kategorier

• konsthantverk konst design keramik skulptur södermalm galleri kooperativ samtida berättelse storytelling