Bliwas årsredovisning 2014 – För att känna sig trygg måste man förstå

Förändringarna i det offentliga försäkringssystemet ställer allt högre krav på individen. Han eller hon måste förstå och kunna ta ställning till sitt försäkringsskydd. Att välja rätt försäkring för livshändelser som arbetslöshet, sjukdom, olycksfall och dödsfall kan få avgörande betydelse för en persons ekonomi och framtid. Här tror vi att försäkringsbranschen behöver utveckla sitt sätt att kommunicera för att underlätta för sina kunder.

Därför tar vi begriplighet på stort allvar och har påbörjat ett arbete med att se över all vår kommunikation: webb, brev, försäkringsbesked, information, fakturor med mera. Det är ett enormt arbete men vi är övertygade om att det kommer att vara värt det. Bliwa är och ska förbli en av de ledande aktörerna inom personriskförsäkring för grupper, med en stark ambition att agera ansvarsfullt och trovärdigt i varje läge för att bidra till trygghet och hälsa. Och som en viktig del i tryggheten vill vi bli det mest begripliga försäkringsbolaget.

2014 i korthet
(siffrorna avser Bliwakoncernen om inte annat anges)

• Solvensgraden uppgick till 346 procent, en minskning med 12 procent från föregående år som en följd av växande affär.
  • Det försäkringstekniska resultatet uppgick till 113 miljoner kronor.
  • 28,2 miljoner kronor lämnades i återbäring till försäkringstagare i Bliwa Livförsäkring.
  • Totalavkastningen inom kapitalförvaltningenuppgick till 9,1 procent i Bliwa Livförsäkring
  • Premieinkomsten ökade med 33 procent. och uppgick till 474 miljoner kronor före avgiven återförsäkring.
  • Rekordmånga nya gruppavtal tecknades under 2014.
  • Cirka 500 nya företagskunder tillkom under året affären breddades gentemot befintliga företag och organisationer. Kunderna utgörs av en stor mängd företag varav drygt 30 av Sveriges 100 största samt ett 10-tal organisationer på den svenska arbets­marknaden.
  • Antalet anställda ökade med cirka 18 procent.
  • Under 2013 fortsatte Bliwas långsiktiga samarbete med Hjärt-Lungfonden. Målet är att minska dödlig­heten i plötsligt hjärtstopp genom information, stöd till forskning samt bidrag till utbildning och utplacering av hjärtstartare på svenska arbetsplatser.
  • Ett omfattande utvecklingsarbete initierades med målet att Bliwa ska bli Sveriges mest begripliga försäkringsbolag.

• Försäkringar, försäkringsfrågor