Så ska skidåkarna hjärtsäkras under Årefjällsloppet

I år hjärtsäkras Årefjällsloppet med totalt nio hjärtstartare i loppets samtliga sjukvårdspatruller. Målet är att kunna rädda liv om någon drabbas av hjärtstopp i samband med loppet. Initiativet till hjärtsäkringen kommer från Hjärt-Lungfonden i samarbete med Årefjällsloppet och Akuthjälpen.

När någon drabbas av plötsligt hjärtstopp räknas varje minut. Att få en stöt av en hjärtstartare inom 180 sekunder kan vara avgörande för att överleva. Varje år överlever endast 500 av de 10 000  svenskar som drabbas av hjärtstopp.

– Ingen ska behöva dö av plötsligt hjärtstopp under ett motionslopp. Från och med i år kommer det att finnas hjärtstartare tillgängliga för Årefjällsloppets skidåkare och publik för att liv ska kunna räddas, säger Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Årefjällsloppet går av stapeln fredag-lördag den 28:e-29:e mars. Första loppet är 35 km långt och går på fredagen mellan Edsådalen och Åre. På lördagen går två lopp på 11 km respektive 75 km mellan samma orter.

– Det känns jättebra med denna lösning för att alla våra åkare skall få ett så säkert lopp som möjligt, säger Cecilia Fochsen, tävlingsansvarig på Årefjällsloppet.

Hjärtsäkra Sverige är en kampanj som Hjärt-Lungfonden driver tillsammans med Bliwa Livförsäkring och AFA Försäkring. Målen med kampanjen, som pågår till och med 2015, är bland annat att dubblera antalet hjärtstartare i samhället, att utbilda 100 000 personer i hjärt-lungräddning och att genomföra landsomfattande aktiviteter för att informera om plötsligt hjärtstopp.

• Försäkringar, försäkringsfrågor