Nya Karolinska Solna lyser rött för blodgivarna

Från första advent och fram till julafton kommer fasadbelysningen på Nya Karolinska Solna att ändra färg i takt med att det tillkommer nya blodgivare i Stockholms län. Det är en manifestation för den livsviktiga blodgivningen och en påminnelse om att ge en julgåva som kan rädda liv.

Blod kan inte tillverkas på konstgjord väg, utan bara ges från människa till människa. Det kommer högteknologisk utrustning inte ändra på. Framtidens vård behöver blodgivare, precis som idag.

Stockholms läns landsting, Blodcentralen, Karolinska Universitetssjukhuset, Skanska, Karolinska Institutet och Coor Service Management gör gemensam sak i december för att uppmärksamma blodgivarna och deras betydelse för att Stockholms sjukvård ska fungera. Anställda i organisationerna kommer att få information om blodgivning.

Varje dag används 100 liter blod i länets sjukvård. Drygt 45 000 stockholmare gav blod under år 2013.

För att säkra att det finns tillräckligt med blod även i framtiden behövs fler blodgivare.

Ladda ner NKS-appen och följ fasadbelysningen där

Även i NKS-appen kan du följa hur fasadbelysningen på Nya Karolinska Solna ändrar färg i takt med att nya blodgivare registrerar sig. Genom appen kan du också lära dig mer om Nya Karolinska Solna-projektet och se en interaktiv modell. Du laddar ner den här http://www.nyakarolinskasolna.se/Det-nya-sjukhuset/NKS-app-och-AR-symbol/.

Läs mer på nyakarolinskasolna.se/geblod.

Bilaga 1: Så blir du blodgivare Bilaga 2: Fakta om blod Bilaga 3: Illustration NKS

För mer information, kontakta:
Karolina Blom Wiberg, kommunikationsansvarig Blodcentralen Stockholm
070–484 01 40
karolina.blom-wiberg@karolinska.se

Pressbilder finns på:http://www.mynewsdesk.com/se/blodcentralen

Bilaga 1: Så blir du blodgivare
Kom när det passar dig.
Gå in på närmaste blodcentral eller blodbuss. För öppettider, se www.geblod.nu eller ring 08-58 58 11 11 dygnet runt.

Besvara en hälsodeklaration. Under första besöket på Blodcentralen får du information om blodgivning och en hälsodeklaration ska besvaras. Ett blodprov tas också för att säkerställa att du passar som blodgivare.

Ge blod.
Efter cirka fyra veckor kommer den första kallelsen till blodgivning.

Ge blod igen. Kvinnor kan ge blod tre gånger om året, män fyra gånger. Vid varje tillfälle ger du 4,5 deciliter. Det är ungefär en tiondel av blodet i din kropp.

Bilaga 2: Fakta om blod. En vuxen människa har mellan fyra och sex liter blod. Hur mycket blod du har beror på kroppsstorleken.

4,5 deciliter per gång. Vid varje blodgivning ger du 4,5 deciliter blod. Blodet delas upp i beståndsdelar så att den som ska ta emot blodet får just den del han eller hon behöver. Beståndsdelarna är röda blodkroppar, plasma och blodplättar.

Blodgrupper. De viktigaste blodgruppssystemen är ABO och Rh.

ABO–systemet delas in i:                                                                                                                  A
B
AB
O

Det som förr kallades Rh–faktorn, numera D, finns hos cirka 85 procent av landets befolkning. Dessa kallas Rh–positiva (RhD+). Resten av befolkningen, som saknar denna faktor, kallas Rh–negativa (RhD–).

Fördelning av blodgrupper i Sverige:                                                                                              A RhD+:  37 %
O RhD+:  32 %
B RhD+:   10 %
A RhD–:  7 %