Svalnäs restaurang vann Guldko

Blomsterfondens Restaurang i Djursholm har vunnit priset Arla Foods Guldko, "matbranschens Oscar", för bästa seniorservering.

- Matglädje är något som ska delas av alla! Det säger Jan Hedberg, restaurangchef på Svalnäs restaurang.

Hos Arla Foods är det tioårsjubileum för Guldko-priset. Tävlingens syfte är att uppmärksamma särskilda insatser för matglädje och miljöarbete. I kategorin "Bästa seniorservering" nominerades Svalnäs Restaurang tillsammans med två andra aktörer: Sällskapet vänner till pauvres honteux i Nockeby samt Huseigårdens äldreboende i Malmö. Prisutdelningen skedde den 22 april på Grand Hotel. Svalnäs restaurang tog emot diplom, stipendium och statyetten Guldkon, medan övriga finalister fick utbildningsbidrag.

Juryns motivering var: "Genom ett hjärtligt bemötande av gästerna med motiverad, välutbildad personal, under tuffa ekonomiska förhållanden, och med ett brinnande engagemang personlig omtanke och en smakfull värdighet serveras dagligen matglädje för gästens alla sinnen."

- För många äldre är måltiden dagens höjdpunkt. Därför är det är viktigt att inte enbart låta rutinerna styra måltiderna, vi försöker alltid ge det lilla extra till våra gäster, berättar Jan Hedberg.

I Svalnäs restaurang lägger personalen stor vikt vid miljön för måltiden, att det är fint dukat och att gästerna får ett bra bemötande.

- Att arbeta med äldre innebär att man måste ta sig tid att stanna upp, lyssna och bjuda på sig själv.

Menyn hos Svalnäs restaurang består av maträtter som äldre generationer känner till. Maten tillverkas från grunden med färska råvaror.

- Vår vision är att alla skall vara nöjda och glada var gång de äter vår hemlagade mat, säger Jan Hedberg.

Om Svalnäs Restaurang
Svalnäs Restaurang drivs av AB Blomstergårdar, ett dotterföretag till Föreningen Blomsterfonden. Svalnäs Restaurang ligger i anslutning till Blomsterfondens anläggning i Svalnäs, Djursholm. Här tillagas maten till Blomsterfondens bägge äldreboenden i Danderyd (Svalnäs och Tallgården), till hemtjänstkunderna i Täby och Danderyd samt till hyresgästerna som bor i Blomsterfondens lägenheter i Svalnäs. Anhöriga, anställda och övriga externa kunder ingår i den mycket varierade kundkretsen hos Svalnäs Restaurang, som är öppen för alla.

För vidare kontakt
Restaurangchef Jan Hedberg