Vitlöksodling i bostadsrättsföreningen

Vitlöksodling i bostadsrättsföreningen

En solig höstdag förra året samlades medlemmarna i en liten bostadsrättsförening i Göteborg, för den årliga städ- och planteringsdagen. Förutom vanliga trädgårdsväxter bestämde man sig också för att plantera vitlök. När det sedan var dags för skörd på sensommaren året efter hade en hel vitlök blivit inte mindre än 18 stycken hela vitlökar!

Alla kan odla

Bostadsrättsföreningens trädgårdsgrupp består av ett gäng odlingsintresserade personer i olika åldrar, de flesta utan tidigare trädgårdsvana. Som tur är består gruppen även av Yvonne, en glad kvinna, med lång erfarenhet av egen trädgård och som inspirerar och hjälper de som inte tidigare odlat och knappt vet vad som är upp och ner på en planta. Det var därför inte konstigt  att många förundrades över hur enkelt det var att odla vitlök. Att man bara delade vitlöken i klyftor, och att klyftorna sedan planterades ner i jorden.

Så småningom gjorde vintern med kyla och snö entré.  Självklart skänktes inte en tanke på vitlöken under årets kyligaste månader. Men så en dag i våras, upptäckte man massor av gröna "gräsliknande" strån, i landet. Vitlöken hade börja sätta fart!

Dags att skörda vitlök

En dag i mitten av juli var det då dags att försiktigt försöka lista ut om vitlöken var färdig. Man brukar se om vitlöken är klar att skördas genom att bladen börjar gulna någon gång i juli eller augusti. En av entusiasterna, som var med vid planteringen trodde inte sina ögon! Från en hel vitlök hade föreningen nu skördat 18 stycken hela vitlökar innehållande mängder av klyftor.

När man skördat vitlökarna flätades de ihop och hängdes på tork, som ett bevis på att man med mycket enkla förutsättningar och med naturens fantastiska förmåga kan sprida denna glädje.

Firandet fortsätter i föreningen, det blir kött och vitlökar på grillen efter den här höstens trädgårdsdag.