Har du råkat ut för kållarver? Gråmögel på jordgubbarna? Sorgmyggor bland krukväxterna? Då kan biologiska växtskyddsmedel vara en hjälp.

​Tuffa mot de små skadedjuren – skonsamma mot miljön. Nu erbjuder Blomsterlandet biologiska växtskyddsmedel

De har funnits inom trädgårdsbranschen länge. Nu erbjuder Blomsterlandet dem till sina kunder. Biologiska växtskyddsmedel bygger på naturens egna metoder för att göra sig av med sorgmyggor, kållarver och förebygga gråmögel. Bara för att nämna några exempel.

- Vi använder oss av biologiska växtskyddsmedel i våra butiker som ett led i vårt hållbarhetsarbete. Eftersom vi vet att även många av våra kunder vill använda sig av metoder som behandlar skadedjur på ett sätt som ger bra effekt samtidigt som det är skonsamt mot miljön, så känns det bra att vi nu kan erbjuda dessa i vårt sortiment, säger Andreas Karlsson som är sortiments- och inköpschef på Blomsterlandet.

Så funkar de

Biologiska växtskyddsmedel innehåller nyttodjur eller organismer som är naturliga fiender till det som skadar våra växter – exempelvis vissa larver, blomflugor och svampangrepp som gråmögel som kan drabba jordgubbar, svartfläcksjuka som kan drabba rosor samt häxringar i gräsmattan.

Principen bakom biologiska växtskyddsmedel bygger i regel på att använda sig av målsökande organismer. Det gör att de kan vara mer specifika än ett kemiskt bekämpningsmedel, vilket minskar risken för skador på andra organismer än just de vi vill bli av med. De nyttodjur eller organismer som används som biologiskt växtskydd lever bara så länge målorganismerna – de vi vill bli av med – finns kvar.

Ofarliga för människa och djur

Produkterna är ofarliga för människa och djur (med undantag av de skadedjur vi vill bli av med). Det finns heller ingen karenstid att ta hänsyn till. Eftersom biologiska växtskyddsmedel innehåller levande organismer är det viktigt att förvara dem rätt – i kylskåp. Principen för de tre växtskyddsmedlen som finns i vårt sortiment är att de ska blandas ut i vatten och sprutas på de växter som är angripna. Ibland kan det behövas några droppar diskmedel för bättre vidhäftning.

Tre produkter i våra butiker

Binab t nyttosvamp (Nyhet i sortimentet)

Själva svampen som detta biologiska svampmedel använder sig av heter trichoderma. Den producerar ämnen som hjälper sticklingen eller plantan att rota sig och hjälper även till att bygga upp ett försvar mot svampangrepp.

Växtskyddsmedlet kan användas både inomhus, i växthus och på friland, på prydnadsväxter och ätbart, bärbuskar och fruktträd, snittblommor och krukväxter och även mot häxringar på gräsmattan. Kan också sprutas på plantor som gurka, tomat, potatis, jordgubbe och rosor mot svartfläcksjuka och gråmögel. Gråmöglet försvinner inte från redan angripna områden, men hindrar fortsatt tillväxt och spridning till friska plantor. Produkten är inte godkänd för ekologisk odling.

LARVskydd (Nyhet i sortimentet)

Innehåller Bacillus thuringiensis, en vanligt förekommande bakterie som är effektiv mot ett stort antal fjärilslarver. Larverna får i sig bakterien när de äter på bladen som har blivit behandlade och dör inom 2-3 dygn. Medlet hjälper däremot inte mot larver som gnager sig in i frukt. Produkten är godkänd för ekologisk odling.

Nemablom (Finns sedan tidigare i sortimentet)

Nematoder är en form av rundmaskar som bekämpar sorgmyggor och vattenflugor. Nematoderna söker upp flugornas larver och använder dem som värddjur, vilket leder till att de dör. Produkten är inte godkänd för ekologisk odling.

Blomsterlandet är en svensk växtkedja med 61 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. Vi erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. Dessutom är vår e-butik öppen dygnet runt.

Andreas Karlsson

Inköpschef 031-755 73 48