Svenska Blooc vill revolutionera bostadsbranschen –
både i Sverige och internationellt

Blooc startades med visionen att förändra bostadsbranschen i grunden genom att erbjuda färdiga bostadsprodukter. Idag har man utvecklat tolv bostadsområden och 330 bostäder i Stockholm och Uppsala. Nu vill Blooc ta sitt koncept till resten av världen och bli det första globala bostadsvarumärket.

– Vi såg att det saknades en bostadsprodukt på marknaden. Med det menar jag en ikonisk produkt med fast form som gick att beskriva, definiera och

känna igen, förklarar Camilla Käll, som tillsammans med Stefan Gustavsson grundade Blooc 2011. Målet var att ta fram världens första bostadsprodukter för nyproducerade bostadsområden.

– Arkitekter arbetar oftast projektfokuserat och bygger bostadsområden från ett blankt blad. Det innebär att de tar fram en ritning som i princip bara används en gång, och sedan börjar om från början vid nästa projekt. Det är ineffektivt sett till både kostnad och tid och det blir framför allt svårt att jobba med produktutveckling, fortsätter Camilla Käll.

Blooc kallar sitt koncept för ”Iconic living in Suburbia” – unika och attraktiva bostadsområden utanför staden, byggda av Bloocs bostadsprodukter Blooc House och nyheten Blooc Flat. Med sitt revolutionerande sätt att se på bostadsutveckling ur ett produktperspektiv, kombinerar Blooc form och funktion i sin design och kombinerar detta med snabb produktion.

– Att erbjuda en färdig bostadsprodukt ställer högre krav på oss att veta vilken målgrupp vi levererar till. Vi tar fram produkter som de faktiskt vill ha. Vår målgrupp är van att konsumera produkter och förstår värdet i att köpa något som noggrant utvecklats för dem. Blooc Flat och Blooc House är de första bostadsprodukterna på marknaden och vi tror att det här är framtiden i vår bransch. Kunderna har väntat länge på detta, förklarar Camilla Käll.

Blooc vill nu bli det första globala bostadsvarumärket med en tydlig bostadsprodukt som kan exporteras till resten av världen. Under nästa år förväntar man sig att kunna ta konceptet utomlands, första tilltänkta staden är Berlin.

– Vi lever i en global värld där en stadsbo i Stockholm inte skiljer sig speciellt mycket från en person i Berlin. Vi tror tiden är mogen för att ta detta steg, vi har våra två bostadsprodukter med hög designgrad, kvalitativa materialval och snabb produktion. Utöver det har vi det skandinaviska i formspråket som vi vet är uppskattat utomlands, säger Bloocs medgrundare Stefan Gustavsson.

Tack vare sitt produkttänk undviker Blooc höga utvecklingskostnader och långa ledtider och kan på så sätt erbjuda ett rimligt fast pris på den senaste produktionstekniken.

– Med våra produkter har vi inga begränsningar, och det känns mycket spännande. Vi är övertygade om att vårt koncept kan bli internationellt framgångsrikt och vi är förväntansfulla över den kommande utvecklingen och lanseringen av vår nya bostadsprodukt, avslutar Stefan Gustavsson.

Kontaktuppgifter:

Camilla Käll

Marknadschef

camilla@blooc.se

• Arkitektur

• blooc
  • bostadsutveckling
  • export
  • bostadsexport
  • hållbarhet
  • byggbranschen
  • nyproduktion

• Stockholm

An innovative way of thinking about residential production, Blooc combines both form and function into the product design. The result is unique residential areas with the products Blooc Flat and Blooc House. Smart, Contemporary and Dreamy. Iconic living in suburbia.

Camilla Käll

Presskontakt Marknadchef 0768 53 41 74