Pressmeddelande -

Bluecom AB bygger unik lösning för att maximera publikupplevelsen under SKID-VM 2015 i Falun

Skid-VM ska maximera publikupplevelsen med enormt utomhusnätverk från Ruckus

Resultatuppföljning från spåret, nyheter, statistik och tillgång till sociala medier är några av de saker som en av Sveriges största Wi-Fi-lösningar för utomhusbruk kommer medföra till tävlingarna i Falun.

Under Skid-VM i Falun 2015 kommer vi förutom sporten även att få ta del av fördelarna med ett av Sveriges största Wi-Fi-nätverk för utomhusbruk. Skid-VM satsar på att maximera publikupplevelsen med smarta Wi-Fi lösningar för de över 200 000 personer som förväntas besöka området under perioden. Lösningen innebär också en smidigare kommunikation för atleter, volontärer, funktionärer och media på plats.

Per Stein driver Bylgia Innovation AB och är ansvarig för arbetet med att etablera den trådlösa infrastrukturen för Falu Stadsnät och VM-tävlingarna i Falun:

- VM 2015 är ett evenemang som kommer att ställa höga krav på kapacitet i den WiFi-lösning som implementeras. Nätverket måste klara de påfrestningar som uppstår då upp emot 30 000 åskådare, funktionärer, volontärer, ansvariga m.fl. finns på plats. Dessutom måste hårdvaran som installeras utomhus klara det kalla klimat som kan råda undertävlingarna, minus 25-30 är ingen omöjlighet i Falun, säger Per Stein.

Valet av en partner för implementationen, med kunskap om de speciella krav som en arenalösning innebär, var viktig ochefter noggrann utvärdering valdes Bluecom, som bland annat har implementerat trådlöst nät i samtliga av Svenska Hockeyligans arenor. Lösningen i Falun har implementerats i samarbete med IT-System i Leksand.
Robert Sjöholm, VD för Bluecom påpekar att de jobbar med noga utvalda leverantörer för att kunna leverera innovativa och högkvalitativa lösningar.

- Ruckus har innovativa produkter och sedan vi startade vårt samarbete har vi varit helnöjda. Vi har tidigare arbetat med andra leverantörer inom trådlösa nätverk men ingen kan mäta sig med Ruckus, säger Robert Sjöholm.

Ruckus accesspunkter, vilka nätverket utgörs av, har en patenterad lösning som använder riktade antenner. Varje klient kopplas upp enskilt och får därmed tillgång till en stabil Wi-Fi-uppkoppling med längre räckvidd. På tävlingsområdet ger de installerade accesspunkterna trådlös uppkoppling för ett område som täcker riksskidstadion i Lugnet inklusive hoppbackar och spårområden i skogen, samt delar av stadskärnan, vilket gör det till ett av Sveriges största utomhusnätverk.

Vid för-VM i mars 2014 testades nätet på den mest intensiva tävlingsdagen och uppmätte hastigheter på upp emot 25 Mbps mitt i publikhavet. Högkapacitetsnätverket möjliggör uppkoppling till samtliga åskådare, atleter, funktionärer, volontärer och ger dem samtidig tillgång till sociala nätverk, kommunikation, nyheter, statistik och resultat för att följa åkarna i spåret, uppdateringar under tävlingarna och mycket mer.

För mer information kontakta:

Björn Dahlgren, PR för Ruckus Wireless
bjorn@nlpr.se