Pressmeddelande -

BLACK SABBATH ‘SUPERSONIC YEARS – THE SEVENTIES SINGLES BOX SET’ - LIMITED EDITION 7” VINYL BOX SET SLÄPPS DEN 8 JUNI

Trots en ström av legendariska hitsinglar på 1970-talet har Black Sabbath och sju-tums singelformatet inte alltid kommit bra överens. Efter releasen av sin debutsingel ’Evil Woman’ år 1970, följt av den ultimata explosiva toplisteframgången med ’Paranoid’ kände sig bandet inte längre bekväma med begränsningarna som mainstream popformatet och dess publik innebar, något som ledde till deras numer legendariskt självpåtagna förbud av singelreleaser under tidigt 70-tal.

“Vi hade inte planerat att göra en singel från början”, sade Tony Iommi till Disc and Music Eco år 1971. ”Men efter att ha färdigställt albumet var låten ’Paranoid’ tillräckligt kort för att bli en ’trailer’ till LPn. Vi förväntade oss inte att den skulle bli något särskilt. Vi går inte till studion för att göra singlar. Vi gör bara LP skivor. Men om någon av studioinspelningarna verkar passande så överväger vi det förstås.”

Black Sabbath’s musik var vidsträckt, omfattande och tung; inte den typen av vision som lätt kan pressas in i tre-minuts pop formatet. Record Mirror publicerade i november år 1970 ett reportage där det stod att ”Sabbath har bestämt sig för att ’förbjuda’ singlar i framtiden. Deras hitlåt, ’Paranoid’, är enligt dem själva deras första och sista singel. De kommer även att motsätta sig alla försök att ta fram singelmaterial ur framtida album.”

Black Sabbaths ‘förbud’ av singlar i sitt eget land höll i sig i mer än två år, och som lovat släpptes ingen singel ur 1971 års ’Master Of Reality’, men år 1972, som en förelöpare för den fjärde LPn ’Vol 4’, släpptes ’Tomorrow’s Dream’ som 45 singel och efter det släpptes en stadig ström av singlar som visade att, trots Sabbath’s första ogillande, många av deras låtar fungerade bra i det formatet.

‘Supersonic Years – The Seventies Singles Box Set’,som släpps den 8:e juni genom BMG, dokumenterar bandets ström av hitsinglar som aldrig förr och innehåller en rad av unikt material.

• Denna limited-edition box set innehåller fem sällsynta singel edits: Iron Man / Sabbath Bloody Sabbath / Am I Going Insane (Radio) / Hard Road / Symptom Of The Universe.
  • 10 unika skivomslag i färg från hela världen, antingen ultra-sällsynta eller exlusiva för det här box settet.
  • Settet är remastrat av den kända mastringsteknikern Andy Pearce.
  • Ett nytt liner note booklet som i detalj beskriver rariteterna som box settet innehåller, tillsammans med historien bakom födseln och evolutionen av den kulturellt viktigaste genren genom tiderna.
  • Den exklusiva ’Henry Devil’ spider-dinc sju-tums adaptern som också kan användas som nyckelring!

Box settet innehåller följande singlar:

Evil Woman (Don’t You Play Your Games With Me)/Wicked World – 1970

Paranoid/The Wizard – 1970

Iron Man (Single Edit)/Electric Funeral – 1970

Tomorrow’s Dream/Laguna Sunrise – 1972

Sabbath Bloody Sabbath (Edited Version)/Changes – 1973

Am I Going Insane (Radio) (Single Edit)/Hole In The Sky – 1975

Gypsy/She’s Gone – 1976

It’s Alright/Rock ‘N’ Roll Doctor – 1976

Never Say Die/She’s Gone – 1978

Hard Rock (Single Edit)/Symptom Of The Universe (German Single Edit) - 1978

• Konst, kultur, underhållning