Ett nytt kapitel i berättelsen om Doug Seegers: A Story I got To Tell

2019 är det dags att skriva ett nytt kapitel i berättelsen om Doug Seegers. Den 31 maj släpps hans tredje album med i huvudsak originalmaterial. ”A Story I Got To Tell” spelades in i Hollywood i klassiska United Recordings, studio B, med den mästerlige

Joe Henry (Solomon Burke, Joan Baez, Elvis Costello, Billy Bragg, Bonnie Raitt, Rodney Crowell med flera) som producent och med en handfull utsökta, handplockade musiker i bandet.

Trots att Doug Seegers har bott i Nashville i många år och att hans tidigare plattor är inspelade där, har han aldrig varit någon renodlad country-artist. Countryn finns såklart i botten men hans skivor har varit en sorts provkartor på folklig amerikansk musik; country, rock, blues, soul, western swing och gospel. Mixen på ”A Story I Got To Tell” är i mångt och mycket densamma, men här har alla beståndsdelarna blivit en enhet som bara kan beskrivas som klassisk och tidlös amerikansk musik. Och trots all sin briljans har musikerna egentligen bara ett enda mål och det är att skapa den perfekta omgivningen för Doug Seegers röst. För Doug är en sångare med få motstycken i dag. En röst som rymmer så mycket kärlek, smärta, sorg, glädje och erfarenhet. Som har en historia att berätta.

I flera av de nya egenskrivna sångerna berättar Doug Seegers om det liv han levt, helt osminkat men också helt utan självömkan. Men allt är verkligen inte elände och misär. Sångerna handlar lika mycket om att hitta en väg ut, om tro och försoning. Om att finna kärlek och hopp. Och att ibland ta livet med en klackspark.

Det har nu gått ganska precis fem år sedan svenska folket för första gången mötte Doug Seegers i Jills veranda. Fem omtumlande år med skivinspelningar, turnéer, TV-shower och bokutgivning. Fem år som med eftertryck visat att Seegers är så mycket mer än en ”one hit wonder”.

Doug Seegers historia har berättats många gånger. I intervjuer och artiklar har vi serverats Askunge-sagan. Och visst är det en fantastisk historia som tål att berättas, om och om igen, för vem älskar inte en sann, gripande berättelse som till och med har ett lyckligt slut?

Men Doug Seegers själv betraktar inte den stora omvälvningen i livet för fem år sedan som ett slut utan början på något nytt. En ny fas i livet där nykterhet har ersatt missbruk, där han istället för att sova under broarna har ett eget hus och där en destruktiv livsstil har ersatts av återhämtning och försoning. Och där Dougs kreativitet för första gången får möjlighet att blomma ut.

”A Story I Got To Tell” är Doug Seegers första album för världsomspännande bolaget BMG och innebär att det för första gången görs en seriös satsning på att presentera Doug och hans musik utanför Sverige. ”A Story I Got To Tell” släpps worldwide den 31 maj 2019 på CD, LP och på alla nerladdning- och streaming-plattformar.

”A Story I Got To Tell” är producerad av Joe Henry.

Pressbilder och skivomslag :https://we.tl/t-rcVVOgvsuP

Förhandslänk: https://bmg.lnk.to/AStoryIGotToTell

För mer information kontakta: Liza Berthelsen Liza@border.se

• Konst, kultur, underhållning