Jönköping Energi väljer BMH Technology för bränslehantering

Jönköping Energi har valt finska BMH Technology som leverantör av yttre bränslehantering till sitt nya andra kraftvärmeverk på Torsvik. Systemet kommer att hantera 550 000 kubikmeter biobränsle per år.

Jönköping Energi AB genomför nu upphandling av alla större delar till sitt nya andra kraftvärmeverk på Torsvik strax utanför Jönköping. Investeringen i nya kraftvärmeverket uppgår till ca 1 miljard kronor. Ordervärdet för BMH Technology är ca 70 miljoner kronor. Verket ska tas i drift hösten 2014 och kommer att producera 340 GWh fjärrvärme och 130 GWh förnybar el per år. 90 % av Jönköpings fjärrvärmebehov täckas då av det nya och befintliga verket på Torsvik.

- Vi vet att BMH är stora inom utrustning för bränslehantering och att de har många referensanläggningar. Vi är övertygade om att de kan göra ett bra jobb och vi ser framemot att arbeta tillsammans med dem i detta för oss viktiga projekt, säger Håkan Stigmarker, VD för Jönköping Energi.

- Vi är mycket nöjda över förtroendet som Jönköping Energi givit oss om att få leverera yttre bränslehantering till Torsvik 2. Det är ett system som bygger på BMHs beprövade och robusta teknik för högsta driftillgänglighet, säger Thomas Karlsson, VD för BMH Technology AB.

Den yttre bränslehanteringen omfattar mottagning, beredning, lagring och transport av biobränsle. Systemet utformas för att hantera biobränsle från närområdet och som är berett från GROT (sortiment av grenar och toppar), torrflis, bark, sågspån, rester från sågverk och snickerier, torv samt energigrödor. Med mer biobränsle kan mängden fossila bränslen minskas.

Kalmar Energi använder nu motsvarande system till sitt nya kraftvärmeverk. BMH Technology har även andra pågående projekt i Sverige, bl.a. hos Mälarenergi i Västerås och E.ON i Örebro.

- Med den här ordern befäster vi ytterligare vår ställning som den ledande leverantören på den svenska marknaden av yttre bränslehanteringar, säger Thomas Karlsson, VD för BMH Technology AB.

För mer information, kontakta:

Thomas Karlsson, VD, BMH Technology AB

0702 707 156   e-post thomas.karlsson@bmh.se