BMW:s miljösamarbete med Rotterdam: Ny app ska öka utsläppsfri bilkörning

BMW:s miljösamarbete med Rotterdam: Ny app ska öka utsläppsfri bilkörning

I ett samarbete mellan BMW och Rotterdam stad pågår just nu ”Electric City Drive”. Projektet syftar till att hitta nya sätt att öka elektrisk körning och minska utsläpp i stadskärnan, med målet att bidra till implementeringen av Parisavtalet och gynna fler städer i framtiden.

Nederländska Rotterdam brukar beskrivas som ”Manhattan på Maas” (efter floden Maas). Staden är i stor utsträckning belägen under havsnivån och är därmed direkt hotad av klimatförändringarna och de högre havsnivåerna de medför. Rotterdam är också hem till Europas största hamn och är en av kontinentens viktigaste knytpunkter. Detta medför stora trafikutmaningar vilka förväntas öka i takt med stadens snabba tillväxt.

I arbetet med att försöka tackla såväl klimatförändringarna som trafikproblematiken har Rotterdam nu inlett ett samarbete med BMW Group. Målet är att hitta nya lösningar som kan forma framtidens mobilitet. I avtalet förbinder sig Rotterdam och BMW att bidra till implementeringen av Parisavtalet genom att sjösätta konkreta projekt de tre kommande åren. Det första projektet heter Electric City Drive och pågår mellan september och december i år.

Målet med projektet är att motivera ägare av plug-in hybrider att oftare köra helt elektriskt med sina bilar och att samla in data för att öka kunskapen om hur är olika incitamentet kan få ägare av elhybrider att oftare använda sin elektriska motor och därmed minska utsläppen.

Projektet går ut på att förarna via en speciellt utformad smartphone-app i kombination med bilens Connected Drive-system får en signal när de kör in i det område i innerstaden som utgör Electric City Drive-området. Signalen uppmuntrar föraren att byta till det helt elektriska körläget. I appen samlar förarna sedan poäng och kan jämföra sig med andras prestationer. Poäng delas ut baserat på antal laddningar inom området och antalet utsläppsfria kilometer som avverkas inom och utanför Electric City Drive-området. Insamlade poäng kan sedan lösas in mot olika belöningar.

Målet med appen är inte enbart att förarna ska samla på sig belöningar. All data från undersökningen kommer i december utvärderas och analyseras av Erasmusuniversitetet i Rotterdam. Insikterna kommer sedan lägga grunden för det fortsatta arbetet i att reducera koldioxidutsläppen via elektrisk körning.Med ett framgångsrikt resultat av projektet i Rotterdam kommer alla tillverkare att kunna använda Electric City Drive-tekniken genom att anpassa mjukvaran i deras PHEV-modeller. Dessutom kan ett lyckat projekt innebära att fler städer kan ta sig an samma koncept för att öka den elektrifierade körningen och minska utsläppen.