HUR ARBETAR BMW MED 3D-PRINTING?

HUR ARBETAR BMW MED 3D-PRINTING?

3D-printing har gått från att vara framtidens teknik till något som används i flera branscher. Idag sitter 3D-printade delar i flera av BMW-koncernens motorer och karosser. På seminariet hör vi företrädare för olika företag berätta om hur deras verksamhet effektiviserats och förbättrats genom att använda sig av 3D-printing.

VARMT VÄLKOMMEN PÅ SEMINARIUM OM 3D-PRINTING ONSDAGEN DEN 25 OKTOBER KL.18.00 - 20.00 I ALTHINSALEN PÅ TEKNISKA MUSEET I STOCKHOLM

PROGRAMPUNKTER

• 17.00 möjlighet att ta del av museets utställning 1000 innovationer
  • 18.00 serveras mat och dryck från Tekniska museets nya restaurang Tekniska by Pontus.
  • 18.30-20.00 seminarium och paneldiskussion

Fritt inträde

TALARE OCH PANELDELTAGARE

• Dr. Ing. Dominik Rietzel, från BMW berättar om hur och framförallt varför BMW idag väljer att printa vissa delar istället för att tillverka dem på konventionellt vis. Vilka framtida innovationer kan uppnås med hjälp av 3D-printing och hur kan BMW med hjälp av denna teknik skapa mer personliga produkter till sina kunder?
  • Linnéa Tingö, från Siemens Industrial Turbomachinery, kommer att prata om fördelarna och ut-
    maningarna för de 3D-printade brännare som används kommersiellt i Siemens gasturbiner. Brännarna utsätts för stor belastning i kombination med temperaturer på över 1000°C. En av Siemens största utmaningar är därför att ta tekniken från småskalig produktion till industrialiserad serieproduktion.
  • Hanna Berthag är försäljningschef på CELLINK. Hon kommer berätta mer om hur bioprinting fungerar och hur den tekniken kommer påverka framtidens sjukvårdsindustri. Hanna har en mastersexamen i "material och nanoteknik" från Chalmers.
  • Joakim Ålgårdh, har arbetat aktivt med forskning inom med additiv till-verkning i metall sedan 2009. Efter avlagd doktorsexamen och arbete utomlands arbetar numera Joakim på forskningsinstitutet Swerea KIMAB. Fokus för Joakims forskning är industrinära och tillämpad forsk-ning inom additiv tillverkning i metall, speciellt hur materialet påverkas och beter sig i den additiva tillverkningsprocessen.

MODERATOR

Willy Silberstein är moderator under kvällen. Willy har bland annat en bakgrund som inrikeschef på Sveriges Radios ekoredaktion.