Nya BMW-appen: Nästa nivå av digital upplevelse finns nu på svenska marknaden

Nya BMW-appen: Nästa nivå av digital upplevelse finns nu på svenska marknaden

Nu får svenska kunder tillgång till den nya generationen av BMW:s mobilapp. Utöver ny design och ett förbättrat, intuitivt gränssnitt har My BMW-appen flera tjänster som förhöjer den digitala upplevelsen kring bilen samt underlättar för elektrisk körning.

Sedan 2013 har BMW kunnat erbjuda sina kunder enkel och smidig anslutning mellan smartphone och fordon – först med BMWi Remote app, och sedan med BMW Connected app. Nu finns den senaste generationen av BMW:s app tillgänglig för kunder på 30 europeiska marknader, inklusive Sverige.

My BMW-appen har fått ny modern design, en förbättrad och intuititv användarupplevelse samt flera nya funktioner som bland annat främjar elektrisk körning.

– Med den nya app-generationen får BMW-kunder tillgång till en modern digital upplevelse för allt som hör bilen till, både inför, under och efter resan – med en rad praktiska och efterfrågade funktioner, både när du befinner dig i bilen och på distans, säger Peter Maier, produktchef Digital Services, BMW Sverige.

Höjdpunkter

• My BMW-appen kopplar samman förare och fordon, oavsett var du befinner dig. Den kan visa bilens statusinformation och, beroende på utrustning, även aktivera funktioner från distans (t.ex. lokalisera bilens position, låsa och låsa upp dörrar.
  • Enkelt att planera resan hemifrån genom välja destinationer via den integrerade sökfunktionen. Dessa kan skickas direkt från appen till bilens navigationssystem. Det fungerar även för tredjepartsappar. Kartan visar rådande trafiksituation, ladd- och bränslestationer och parkeringsmöjligheter.
  • Appen kan skicka notiser om tillgängliga Remote Software Upgrades, som smidigt kan laddas ner hemifrån innan de förs över och installeras i bilen. På detta sätt kan kunder med BMW Operating System 7 smidigt få regelbundande mjukvaruuppdateringar, med nya, förbättrade digitala funktioner.
  • Med BMW Digital Key kan en iPhone användas som bilnyckel. Detta kan ställas in via My BMW-appen (nödvändig hårdvara måste finnas i bilen). Med denna funktion kan en BMW användas utan fysisk bilnyckel, och upp till fem andra personer kan också ha åtkomst via appen.
  • Nya funktioner för BMW:s elektrifierade bilar: Förbättrad överblick över elektrisk räckvidd, laddningsstatus- och historik. Med den inbyggda laddnings- och klimat-timern kan energiförbrukningen optimeras genom att ställa in specifika tidsscheman. Och med hjälp av förkonditioneringen kan bilen i förväg värmas upp eller kylas ned, för optimal komfort i alla väder.
  • Med BMW Points (lanseras för Norge och Sverige i juli 2021) går det att samla poäng genom att köra elektriskt med en BMW laddhybrid – och sedan växla in dessa mot gratis laddning via BMW Charging. Föraren får översikt över sina poäng via appen.
  • Personalisering: När ens BMW ID kopplats kan personliga preferenser automatiskt ställas in för aktuell bil. För att föra över sina inställningar räcker det med att scanna en QR-kod via appen, istället för att manuellt skriva in användarnamn och lösenord. I appen kan man också välja profilbild, vilken automatiskt överförs till bilen.
  • My BMW-appen ger direktåtkomst till BMW:s ekosystem av servicetjänster: Använd appen för direktkontakt till BMW Service Partners, få översikt över bilens servicebehov, boka verkstadstid eller kontakta BMW Roadside Assistance om problem med bilen uppstår. Appen ger även enkel åtkomst till BMW ConnectedDrive Store.

My BMW-appen laddas ner kostnadsfritt via Google Play Store och Apple App Store.

Under 2020 sålde BMW Group över 2,3 miljoner personbilar och över 169 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2019 var 7,118 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 104,210 miljarder euro. Per den 31 december 2019 hade BMW Group 126 016 medarbetare.