Nya MINI Countryman – Körglädje för årets alla dagar.

Nyutvecklade MINI Countryman är nästa kapitel i en stolt MINI-tradition som startade med den ursprungliga klassiska Mini Countryman från 1960-talet och liksom sina föregångare är även nya generationen Countryman en representant för den MINI-typiska färgstarka mångsidigheten och flexibiliteteten. Den tar det klassiska Countryman-konceptet ett steg längre och erbjuder ännu mer flexibilitet, utrymmen, komfort, personlighet och premiumkänsla än sin föregångare som vid lanseringen 2010 var den första MINI-modellen att erbjuda fyra dörrar.

”Nya MINI Countryman har blivit lite större på alla ledder men vi har ändå lyckats behålla de MINI-typiska proportionerna”. Julius Schluppkotten, projektledare för nya MINI Countryman

Countryman-modellens uttrycksfulla exteriördesign har genomgått en evolution där dess distinkta formspråk, kraftfulla proportioner och karaktäristiska formdetaljer ger nya MINI Countryman en unik karaktär ur alla perspektiv. Utvändigt känns nya MINI Countryman igen på sin unika silhuett och slående designdetaljer såsom takets hjälmform, frontens karaktäristiska grill- och strålkastardesign, det stående bakljusarrangemanget och framskärmarnas pilformade infattning av sidoblinkers.

Nya generationen MINI Countryman är även större på alla ledder; jämfört med föregångaren är den 20 centimeter längre med 7,5 centimeter längre axelavstånd och 3 centimeter bredare. De större yttermåtten ger generösa innerutrymmen och oöverträffad flexibilitet. Interiören erbjuder plats för fem, ett 40:20:40 fällbart baksäte som dessutom är skjutbart 13 centimeter i längdled samt ett lastutrymme som ökat med hela 220 liter till 450/1309 liter. Nya Countryman kan även fås med en rad smarta och praktiska tillval såsom beröringsfri öppning av bakluckan och Picnic Bench – en flexibel sittyta för två som fälls ut ur bilens baklucka.

”MINI Countryman är en viktig modell för oss på den svenska marknaden. Med mer utrymme, mer funktionalitet och fyrhjulsdrift möjlig att kombinera med alla motoralternativ, ser vi en stor potential att hitta nya kunder med nya MINI Countryman. Vi är dessutom glada att vi kan erbjuda våra kunder plug-in hybriden MINI Cooper S E Countryman ALL4 till försommaren 2017” Christer Stahl, chef för MINI Northern Europe.

Förarmiljön präglas av den MINI-typiska horisontella layouten med förarorienterad cockpit, mittkonsolen med sin klassiska runda centraldisplay som för första gången kan utrustas med ett navigationssystem med touchscreen-funktion samt ergonomiskt utplacerade reglage som ger föraren en känsla av full kontroll i alla lägen.

Gokart-känslan och körglädjen står alltid i första rummet i en MINI och nya Countryman är inget undantag. Grunden till den sportiga körupplevelsen är ett chassi med en beprövad länkarmskonstruktion fram och multilänkbakaxel som kan kombineras med den adaptiva stötdämpningen Dynamic Damper Control för ännu mer gokartkänsla och komfort. För maximal kontroll och optimalt drivgrepp och körstabilitet oavsett väglag finns även den nya reaktionssnabba versionen av fyrhjulsdriften ALL4 som tillval till alla motoralternativ. De många förarassistanssystemen, som exempelvis autobroms, är standard i nya MINI Countryman och kan kombineras med ytterligare innovativa förarassistansfunktioner för ökad säkerhet och komfort.

Starka och snåla motorer har alltid varit en vital del av MINI:s varumärke och nya MINI Countryman lanseras med en ny generation motorer och växellådor för maximal körglädje och bränsleekonomi. Vid marknadslanseringen erbjuds fyra motoralternativ: 3-cylindrig bensinmotor på 136 hk/220 Nm, 4-cylindrig bensinmotor på 192 hk/ 280 Nm, 4-cylindrig dieselmotor på 150 hk/330 Nm samt 4-cylindrig dieselmotor på 190 hk/400 Nm. De genomsnittliga bränsleförbruknings- och utsläppsvärdena för nya MINI Countryman ligger på 7,0-2,1 l/100* km respektive 159-49 g/km CO2.

Som alternativ till den 6-stegade manuella växellådan erbjuds även två stycken automatiska växellådor: 6-stegad Steptronic-växellåda för MINI Cooper Countryman samt 8-stegad Steptronic-växellåda för MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper D Countryman samt MINI Cooper SD Countryman (standard).
*Bränsledeklaration enligt EU´s testcykel och beroende på hjulstorlek

Nya MINI Countryman lanseras den 11 februari 2017. Försäljningen startar i november 2016.

Kortfattad tekniska data samt rekommenderade cirkapriser(SEK)

För mer information och bilder: https://pressclub.bmwgroup.net/commportal/article/detail/T0265095EN/driving-fun-for-every-occasion:-the-new-mini-countryman?embargo=&language=en

Med sina tre varumärken BMW, MINI och Rolls-Royce, är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar samt erbjuder finansiella- och mobila premiumtjänster. Som ett globalt företag, driver BMW Group 31 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder och har ett globalt försäljningsnätverk i mer än 140 länder.

År 2015 sålde BMW Group ca 2,247 miljoner bilar och nästan 137.000 motorcyklar över hela världen. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2015 var ca 9,22 miljarder euro, omsättningen 92,18 miljarder euro. Per den 31 december 2015 hade BMW Group 122.244 medarbetare.