BMW NextGen

Nyheter under NextGen: BMW presenterar framtidens sportbil – till toner av Hans Zimmer

I dagarna pågår BMW:s egna evenemang NextGen på BMW Welt. Där presenterar BMW bland annat sin vision om framtidens elektrifierade sportbilar inom M-varumärket och framtidens elektrifierade motorcykel. Samtidigt ökar BMW takten på utvecklingen och meddelar att de redan år 2023 kommer kunna erbjuda 25 elektrifierade modeller.

München. Under två dagar bjuder BMW in till det nya evenemanget #NextGen som hålls på BMW Welt i München för att presentera nya personbilslösningar som utvecklats inom BMW Group. Under evenemanget kommer därmed de senaste teknologiska framstegen inom design, autonom körning, connectivity, elektrifiering och delningstjänster kommer att presenteras. Huvudnumret är den exklusiva världspremiären för BMW Vision M NEXT.

BMW Vision M NEXT
BMW:s vision om M-varumärkets framtid presenteras i form av en iögonfallande, elektrifierad sportbil, där fokus är på föraren. Med smart teknik som utgår från BMW:s strategiska hörnstenar D+ACES (Design + Autonomous Driving, Connectivity, Electrification, Services) ska personen bakom ratten kunna bli till den ultimata föraren.

BMW Vision M NEXT utgör därmed en motvikt till tidigare BMW Vision iNEXT, där den senare handlar om att färdas i ”EASE”-konceptet, där bilen tar över ratten. Fokus i M-versionen är i stället på att färdas i ”BOOST”-läget och om att skapa en ultimat körupplevelse

"BMW Vision M NEXT ger en försmak på framtidens sportvagnar,” säger Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. ”Med BMW Vision iNEXT visade vi hur autonom körning kan förändra sättet vi färdas i ett fordon, och med BMW Vision M NEXT illustrerar vi hur den nya tekniken även kan göra körupplevelsen renare och mer känslomässigt engagerande för den som vill köra själv. Med båda dessa modeller är fokus främst på människorna inuti bilen. Design och teknik ska göra både körupplevelsen mer naturlig och intensiv, i såväl ”EASE” som ”BOOST”-läge”.

BMW Vision M NEXT är försedd med elmotorer på både fram- och bakaxeln för att möjliggöra elektrifierad körning med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Detta kompletteras med en 4-cylindrig bensinmotor som ger extra kraft till de bakre hjulen. Bilen har en maxeffekt på 600 hästkrafter med en acceleration på 0 till 100 km/h på tre sekunder. Elmotorn har en räckvidd på 100 km.

Hans Zimmer komponerar ljudet i BMW Vision M NEXT
Nästa nyhet under NextGen är att den världsberömde filmmusikkompositören Hans Zimmer har komponerat ljudet för BMW Vision M Next. Zimmer har arbetat tillsammans med Renzo Vitale som är ljuddesigner och akustisk ingenjör på BMW Group.

Elektrifierade bilar är tysta, vilket många ser som en fördel. Men när sinnesintrycken från ljudet försvinner kan det samtidigt uppstå ett gap i den samlade körupplevelsen. Under varumärkesnamnet ”BMW IconicSounds Electric” kommer BMW arbeta för att skapa en ljudbild för framtidens elektrifierade bilflotta.

”Jag har alltid varit en BMW-entusiast. Som barn kunde jag känna igen att min mamma hade kommit hem på ljudet från hennes BMW. Jag är väldigt glad för möjligheten att få skapa ljudet för framtidens elektrifierade BMW-modeller och att framkalla känslor till framtidens elektrifierade körupplevelse”, säger Hans Zimmer.

Ny funktion i BMW:s plug-in hybrider ska bidra till en bättre stadsmiljö
Under NextGen presenteras även den nya funktionen eDrive Zone, som ska möjliggöra för förare av BMW:s plug-in hybrider att aktivt bidra till stadsmiljön.

Fler och fler städer överväger miljözoner för att minska utsläpp och buller från trafiken, där bilar med förbränningsmotor inte får färdas. Den nya eDrive Zone-funktionen kommer kunna upptäcka utsläppsfria zoner i städer automatiskt med hjälp av geofencing. När bilen befinner sig i miljözon växlar den automatiskt till elektriskt körläge. Denna funktion kommer vara standard i BMW:s plug-in hybrider från och med 2020. Detta kompletteras av BMW Points – där föraren kommer kunna samla bonuspoäng på sin elektriska körning som sedan kan växlas in mot belöningar.

Både eDrive Zone och BMW Points är resultat av pilotprojektet ”Electric City Drive” som genomfördes i Rotterdam förra året i samarbete med Erasmusuniversitetet.

BMW Motorrad Vision DC Roadster
Det är inte bara visionen om en elektrifierad sportbil som presenteras under NextGen. Även en motorcykel från BMW Motorrad försedd med elmotor visas upp, i form av BMW Motorrad Vision DC Roadster.

”Boxermotorn är en trotjänare som alltid finns i hjärtat av BMW Motorrad. Men BMW Motorrad står också för visionära utsläppsfria fordonskoncept, och ur detta växte frågan: vad händer om vi ersätter boxermotorn med en elektrisk motor och medföljande batteri? Denna visionscykel visar hur vi klarat av att behålla identiteten och det särskiljande utseendet hos BMW Motorrad och samtidigt skapa en ny spännande typ av körupplevelse,” förklarar Edgar Heinrich, Head of Design BMW Motorrad.

För mer information, klicka här:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Med sina fyra varumärken BMW, MINI, Rolls-Royce och BMW Motorrad är BMW Group världens ledande premiumtillverkare av bilar och motorcyklar, och erbjuder även finansiella- och mobilitetstjänster för premiumsegmentet. BMW Groups nätverk består av 30 produktions- och monteringsanläggningar i 14 länder tillsammans med ett globalt försäljningsnätverk i över 140 länder.

Under 2018 sålde BMW Group över 2,49 miljoner personbilar och över 165 000 motorcyklar världen över. Resultatet före skatt för räkenskapsåret 2018 var 9,815 miljarder euro, varav intäkter beräknade till 97,48 miljarder euro. Per den 31 december 2018 hade BMW Group 134 683 medarbetare.