Caroline Ståhl. Fotograf: Rebecca Wipp Ovin

De vet redan vem jag är, vad jag är bra på och vad jag vill!

Caroline Ståhl driver företaget Lingua Suecia, de hjälper företag som har anställt medarbetare som behöver stöd och hjälp för att bli bättre på svenska. Genom BNI har hon fått kontakter med nya kunder och fått känna på när en kund som hon fått genom sina BNI-kontakter redan vet vem hon är, vad hon är bra på och vad hon vill när hon kontaktar dem.

Berätta om din affärsidé och hur du kom på den?
Vår idé är hjälpa företag som har anställt medarbetare som behöver stöd och hjälp för att bli bättre på svenska. Vi kan få kommunikationen med kunder, chefer och medarbetare att fungera.

När vi startade var tanken att bli ett alternativ till eller en fortsättning efter SFI – svenska för invandrare där jag arbetat som lärare i många år. Många av eleverna där slutförde inte sin utbildning eller så tog det väldigt lång tid. De allra flesta ville snabbt ut i arbete. Så 2011 startade jag tillsammans med en kollega vårt företag, Lingua Suecia.

När företag anlitar oss så tar vi reda på behovet och sedan gör vi en anpassad utbildning just för det företaget och de medarbetarna. För företaget är det viktigt att all kommunikation fungerar både mot kunder men också inom företaget. När medarbetarna förstår och talar bättre svenska så blir de säkrare på sig själva, mer öppna och deltar på ett mer aktivt sätt på arbetsplatsen men också i samhället. Vi vill göra skillnad och få människor att utvecklas och växa.

Hur använder du BNI för ditt bolag?
Genom BNI har jag fått kontakter med nya kunder. Jag har också fått känna på när en kund som jag fått genom mina BNI kontakter redan vet vem jag är, vad jag är bra på och vad jag vill när jag kontaktar dem. En fantastisk känsla när manegen är krattad!

Vad betyder ditt team för dig?
Mitt team är så klart det bästa teamet man kan tänka sig. Jag ser fram emot varje fredagsmorgon när vi träffas. Team Scandic Star Lund ger mig energi, stöd, hjälp, kunskap, uppmuntran och mod! Listan kan göras lång men jag vet att behöver jag hjälp med något så finns mina affärspartners i BNI bara ett samtal bort.

Vad har varit den största nytta för dig med att vara med i BNI?
När jag gick med i BNI var det en helt ny värld för mig. Jag har använt BNI för att sprida kunskap om vad mitt företag Lingua Suecia kan hjälpa till med. Det har verkligen öppnat många dörrar. Med BNI har jag ökat mitt kontaktnät och fått känna på styrkan i att tillsammans hjälpa varandra att göra affärer. BNI ger ringar på vattnet!

Vilka är dina bästa tips för att vara en bra nätverkare?
Jag tänker att nätverkande är att bygga relationer. För att göra det så behöver man vara öppen och ta kontakt med människor på olika sätt och verkligen lyssna på vad de säger. En fråga som jag ofta får i BNI-sammanhang är: Hur kan jag hjälpa dig? Det är en fantastisk fråga att få.