Yehonatan Viel - Årets Soloföretagare i Mark

Han gick från tankar att lägga ner bolaget till Årets Soloföretagare i Mark

Att försöka äta hållbar och närproducerad mat i vardagen börjar bli mer och mer vanligt, både bland privatpersoner och restauranger. Yehonatan Viel från team Most Wanted hade drivit Lokalt från Sjuhärad i två år vid sidan av en anställning på femtio procent, vissa dagar kändes allt toppen och andra dagar kände han att han inte riktigt nådde sina mål och funderade på att lägga ner bolaget och lämna sitt team.

- Livet som egenföretagare kan ju gå både upp och ner och jag kände att antingen får något hända med mitt bolag nu eller så får jag satsa på något annat istället. I samband med det så pratade jag med flera olika personer, bland annat flera i mitt team. Många peppade mig att hålla i och fortsätta och sa att det tar tid att bygga upp en kundkrets och få fart på beställningarna. Efter en tids noggrant övervägande valde jag att satsa hundra procent på bolaget och sa upp mig från mitt jobb.

- I nysatsningen ingick att expandera till Göteborg för att bredda min kundkrets, en process som jag jobbar med nu. Under hösten 2019 blev jag utsedd till Årets Soloföretagare av Företagarna i Mark vilket betydde massor för mig, en fin uppskattning såklart men också ett kvitto på att jag är på rätt väg i mitt företagande och att jag ligger rätt i tiden med lokalproducerade matkassar. Jag har också haft stor nytta av mitt BNI-team inte bara för att försöka bygga upp min kundkrets utan också för stöttning och som bollplank.

Yehonatans bästa råd till andra som funderar på att satsa helhjärtat som entreprenörer är:

1. Omge dig av andra drivna personer som stöttar och finns där för dig, i mitt fall fick jag detta mycket genom mitt BNI-team
  2. Använd dig av kompetensen som finns i ditt nätverk. Man kan inte göra allt ensam.
  3. Man måste testa sig fram och man gör många misstag. Var inte rädd för misstag, lär av dem istället!
  4. Skynda långsamt, speciellt när man inte har tidigare erfarenhet som företagare.
  5. Håll ut! Det tar tid att bygga upp ett företag.