AnnChristine Martinsson från HQ Hälsa

Jag har lärt mig att tala inför många människor igen

AnnChristine Martinsson gick från livet som anställd sjuksköterska till egenföretagare och entreprenör. - Kort sagt så har BNI betytt allt för det senaste halvårets utveckling av mig och mitt företag. Jag har lärt mig att tala inför människor igen, vilket har varit oerhört tufft. Jag är inte rädd att prata inför människor som sjuksköterska, men det blir en helt annan sak när jag skall presentera mitt företag, där jag är mitt eget varumärke. Allt jag säger och gör är ju helt avgörande för de signaler och intryck jag ger, säger AnnChristine.

Vad har BNI betytt för dig?
Ja, kort sagt så har det betytt allt för det senaste halvårets utveckling av mig och mitt företag sen jag gick med i mars 2019. När jag kom in i BNI visste jag redan vad ville med mitt företag och mitt företagande. Jag visste vilken målgrupp jag riktade mig emot men jag hade inte kunskapen eller tekniken om hur jag skulle nå ut eller ens hur man beter sig som entreprenör.

Trots min ålder var jag ett blåbär. Jag har alltid varit anställd. En personlighet så långt ifrån säljarens och entreprenörens som det bara går att komma. Men jag hade en vilja att lära mig och en nyfikenhet på den här världen. Jag vill utvecklas och inte stagnera och absolut inte backa och fega ur. Så jag har tagit de råd jag fått och är oändligt tacksam.

Jag har lärt mig att tala inför människor igen, vilket har varit oerhört tufft. Jag är inte rädd att prata inför människor som sjuksköterska, men det blir en helt annan sak när jag skall presentera mitt företag, där jag är mitt eget varumärke. Allt jag säger och gör är ju helt avgörande för de signaler och intryck jag ger.

Jag har fått många råd, både personliga, praktiska och säljråd. Jag har fått tips på var jag skulle hitta min mentor, min logga och fotograf och mycket mer.

Så BNI har sett till att jag kommit framåt både i min personliga utveckling och mitt företags utveckling. Det tycks vara en outsinlig källa till kunskap, vänskap och affärer.

Vad har funkat bra eller varit en utmaning?
Allt kan jag säga har varit en utmaning för mig. Det här är en så främmande värld för mig så jag har tyckt att allt varit svårt. Men det som fungerat bra är den stora viljan hos de "gamla rävarna" i teamet att stötta och vägleda och engagemanget och blicken de har för att se ens behov. Precis allt i detta var nytt för mig, många nya intryck och ord, och det kändes som rena rama fikonspråket stundvis. Men energin och öppenheten i gruppen har gjort att jag har vågat fråga när jag känner att jag behövt göra det. Det har varit en tillåtande atmosfär i BNI Go i Östersund och då vågar man även vara ny och ett blåbär. :-)

Hur har du lyckats att få till en bra pitch?
Ja du, en bra pitch, den filar jag på ännu.. Den är svår, men jag håller mig till samma grundinnehåll i alla fall. Eftersom jag har tre saker jag sysslar med i mitt företag så har jag koncentrerat mig på en sak jag marknadsför i min pitch. Jag har fått hjälp med innehållet i den, för att jag överhuvudtaget skall få ett vettigt innehåll. Jag är väldigt tacksam för det.

Att hålla den 6 minuter långa presentationen var en utmaning. Fast ändå inte. Jag visste ju exakt vad mitt företag stod för då, jag hade hunnit skaffa mig en mentor (BNI-tips) och på grund av det lyckats få ner på pränt företagsidé, och affärsplan. Det var ju avgörande för att jag inte skulle sväva iväg helt. Därför kände jag mig trygg i det jag berättade. Men utmaningen var i att det var ett stormöte då det var extra mycket folk där.

Min utveckling i korta punkter:

* Jag har förstått vikten av att ha en affärsplan, att stå upp för mig och mitt företag, berätta om kundnyttan och min USP

* Jag törs ta kontakt med andra företagare och fråga om hur jag kan hjälpa dem och framför allt be om hjälp själv

* Jag har ett hum om hur den här världen fungerar

* Självförtroendet som företagare och privatperson har växt metervis

* Jag har förstått vad jag behöver gå kurser i

* Jag har fått drösvis med säljtips och förstått nyttan av att använda dem

Text: AnnChristine Martinsson