Gro Hansen Johnsson, BNI Grand Alingsås

Led med tydlighet och fokus på GIVE!

Gro Hansen Johnsson har precis lämnat över ansvaret som teamledare för BNI Grand Alingsås. Här kommer hennes bästa tips för att tillsammans med teamledningen skapa de bästa förutsättningarna för ett framgångsrikt team som hjälper varandra till fler och bättre affärer:

1. Följ agendan! Det finns ingen som helst anledning att ändra på ett koncept som har fungerat i över 30 år och som uppenbarligen fungerar. Det är enkelt att vara teamledare när det ”bara” är att följa agendan.
  2. Leda med tydlighet. Stå emot frestelsen att falla för argument till varför du inte ska följa agendan. Var tydlig med vad som gäller och varför. T.ex Alla får 45 sek på sig att framföra sin sökning därför att då får alla lika lång tid och mötet kan avslutas i tid.
  3. Påminn om målet. Ta tillfället i akt på varje veckomöte att påminna om teamets mål på olika sätt. Förklara även här VARFÖR ni tillsammans behöver nå det gemensamt satta målet.
  4. Lyft fokus på GIVE. Passa på att i olika sammanhang lyfta fokus på att vi är här för att ge. Då kommer GAIN av sig självt.
  5. Fokus på ”Get basic right”. Behöver teamet träna på att göra bra sökningar, avrapporteringar eller något annat. Ha en dialog med utbildningsansvarig som lyfter detta i nästa utbildningspunkt. Våga att som ledare bryta in och på ett uppmuntrande och positivt sätt styra upp en sökning/avrapportering genom att ställa frågor. T.ex ”Ok du har inget att rapportera, men du har säkert något gott att säga om någon affärspartner”.

Alla vet att det kan vara bra att följa receptet när du ska baka en tårta. Samma sak funkar bäst i BNI. Följ konceptet. Sedan är det var och en av alla affärspartners ansvar att krydda tårtan med egenskaper som nyfikenhet, engagemang, ansvarstagande och generositet.

Stort lycka till i din roll som teamledare. Du har en fantastisk möjlighet att påverka teamets utveckling och din egen personliga utveckling. Ta tillvara på chansen och förvalta den väl!

/Gro

Fd. Teamledare i BNI Grand Alingsås