Team Jarramas i Blekinge

Sveriges stabilaste BNI-team - hur lyckas de?

Team Jarramas i Blekinge har legat i toppen bland Sveriges team lång tid nu sett till ett flertal parametrar så som förnyelsegrad, storlek, referenser och tillväxt. De vann ju också förra årets gästbemötande-tävling, men hur gör de för att hela tiden hålla sig på topp och vilka är deras bästa tips för att lyckas?

Hur gör ni för att hela tiden hålla en hög nivå i teamet?
Vi har fokuserat mycket på gäster för att vi vill växa som team. Vi har fått in rätt gäster vilket lett till hög konverteringsgrad. Våra affärspartners har blivit uppmanade att verkligen hålla sig till sin bransch vilket har öppnat upp för fler affärsmöjligheter. Vi har haft interna tävlingar med ”roliga” priser för att engagera alla affärspartners.

Hur har ni fokuserat på gäster förutom genom tävlingar?
När vi har Powerteam-möten har vi skrivit ”önskelistor” på företag och branscher som vi gärna skulle se i teamet. Dessa gås sedan igenom under den stängda delen av mötet och de som känner någon bjuder in.

Tävlingarna har också varit specificerade så att det inte bara är antalet gäster som räknas – alltså man får inga poäng för kolleger, familjemedlemmar, praoelever utan det måste vara företagare och potentiella affärspartners.

Vad krävs för att lyckas hålla nivån i teamet konstant?
Det gäller att få med alla på tåget i en strävan att hela tiden bli bättre. Att våga följa våra idéer och våga tänka utanför boxen, och att stå för det vi tror på det vi gör även om det kan bli lite dålig stämning inför vissa beslut. Transparens har varit otroligt viktigt – vi håller inget hemligt för teamet. Att teamledningen byts en gång per år har också gett ökad kontinuitet. Vid flera tillfällen har vi behållit någon i teamledningen för att bibehålla kvalitén.

Vi har många affärspartners som varit med i flera år, vi har till och med haft generationsväxling på några kollegor i teamet.

Hur skapar ni en bra teamkänsla och hur har ni fått med er hela teamet på ert arbetssätt?
Vi har stängda möten, oftast då det är en klämdag eller liknande, där vi gör olika aktiviteter för att svetsa samman teamet.

När det går bra länge så är det lätt att man ”sitter nöjd” och inte anstränger sig lika mycket längre – då kan man få vara lite obekväm och utmana teamet lite. Vi har till exempel tagit upp Traffic Lights på individnivå – det gick inte hem hos alla på en gång, men de allra flesta förstod tanken bakom och började fundera på vad de själva kunde göra för att förbättra siffrorna för teamet och för sig själva.

Vilka är era bästa tips till team som också vill ha ca 35-45 teampartners, öka omsättningen och verkligen få till Givers Gain i sitt team?

• Titta på hur många expertområden varje affärspartner verkligen sitter på.
  • Gör en tävling för att entusiasmera.
  • Fokusera på en sak, exempelvis gäster ELLER referenser under en begränsad tid.

Text: Team Jarramas
Foto: Magnus Lejhall