BNI i samarbete med Transfer – Ungas Möjligheter

BNI i samarbete med Transfer – Ungas Möjligheter

I BNI finns en lång tradition av att hjälpa till i samhället när det gäller barn och ungas utbildning. The BNI Foundation startades 1998 för att kunna ge tillbaka till samhället världen över och nu startar BNI Sverige ett samarbete med Transfer - Ungas Möjligheter. Transfer bildades år 2000 och drivs som en ideell organisation. Syftet är att ge elever kunskap om arbetslivet, inblick till arbetsmarknaden, näringslivet och högre utbildning vilket leder till företagsamma och kreativa elever som tar egna initiativ.

- Vi har länge velat starta ett samarbete för att erbjuda vårt nätverk och våra affärspartners en möjlighet att engagera sig i ungas utbildning via oss. Det är en fråga som vi brinner för och det rimmar väl med Givers Gain och långsiktigt lärande som ju är några av de kärnvärden vi baserar vår verksamhet på, säger Gunnar Selheden VD för BNI.

Bristen på kvalificerad arbetskraft hotar tillväxten och bedöms i många verksamheter vara en av de absolut största utmaningarna. På en arbetsmarknad i förändring blir det särskilt viktigt att matcha unga människors val och syn på framtiden med jobben och möjligheterna som finns. BNI i Sverige engagerar ca 2400 drivna affärspartners från en stor variation av branscher och detta är ett sätt att matcha ihop dem med skolor runt om i landet som ständigt söker efter inspiratörer.

- Vi ser fram emot att se vad detta kan resultera i då vi vet att det finns en tradition inom BNI att ge tillbaka. Transfer är just nu centrerade runt Sveriges storstäder och kanske kan vårt samarbete med BNI dessutom ge ringar på vattnet så att vi kan sprida verksamheten till fler ställen i Sverige. Personligen tycker jag också att det ska bli kul att bredda mitt eget nätverk och hjälpa kollegorna i mitt BNI-team till fler och bättre affärer, säger Katarina Vinterskog på Transfer.

Via Transfer kan man engagera sig i unga, dels genom att vara en samarbetspartner och även som inspiratör. Som samarbetspartner och inspiratör bidrar man till ett lokalt och regionalt samhällsengagemang och till nya insikter, mer motivation och inspiration till ungdomar.

- Vi känner oss verkligen nöjda med detta samarbete och hoppas och tror att många BNIare kommer ta bollen och dessutom utvecklas själva i uppdraget som inspiratörer, avslutar Gunnar Selheden.

Såhär går det till rent praktiskt när du anmält dig som inspiratör på Transfers hemsida:

1. Läraren beställer en inspirationsföreläsning inom önskat yrke eller bransch.
  2. Transfer söker och matchar inspiratör och meddelar läraren när någon tackat ja.
  3. Läraren tar kontakt och tillsammans kommer ni överens om förberedelser och detaljer.
  4. Du åker till skolan och håller din föreläsning där läraren också kommer närvara.
  5. Elever och läraren utvärderar föreläsningen. Transfer sammanställer resultatet och återkopplar till dig.

Kontaktpersoner:
Helene Björnefeldt, Kommunikationsansvarig BNI, 0703-33 92 64
Katarina Vinterskog, Verksamhetschef Transfer Väst, 0709-71 25 11

Läs mer om vad det innebär att vara inspiratör på Transfers hemsida: https://www.transfer.nu/inspiratör-3978854