Effektivt nätverkande lyfter byggbranschen

Effektivt nätverkande lyfter byggbranschen

Att ha ett bygg- eller byggserviceföretag i affärsnätverket är en framgångsfaktor för många BNI-team. Såväl små som stora byggbolag får bra effekt av att affärsnätverka. Bolagen lyfter dessutom sina team, med referenser och resultat som bidrar till ökad attraktionskraft för hela teamet.

Det är relativt lätt för företag inom byggbranschen att få nya uppdrag inom BNI. Många känner till vad byggföretag levererar och nyttan med verksamheten går att presentera tydligt under veckans sökning. Uppdragen genererar dessutom ofta bra storlek på fakturorna.

– Alla team borde ha ett byggföretag bland sina affärspartner. Byggföretagen bidrar ofta till en bra totalomsättning för teamet och får bra effekt på sitt eget affärsnätverkande. För många företag innebär nätverkandet goda möjligheter till fler uppdrag och därmed även expansionsmöjligheter, säger Gunnar Selheden, VD på BNI.

Strategisk satsning för PebaLantto Bygg & Inredning AB

PebaLantto har sin bas i Malmköping, Södermanland. När bolaget började fundera på att växa och nå ut till ett större geografiskt område, så ingick nätverkandet som en självklar del i strategin.

– Genom att affärsnätverka och engagera oss för våra kollegor i nätverket har vi verkligen kunnat utöka kontaktnätet och fått nya kunder. Vi har bestämt oss för att satsa aktivt på affärsnätverkandet som en del i vår marknadsföring. Och det fungerar väldigt bra för oss. En av de allra första affärerna vi fick genom nätverket var värd 1,2 miljoner kronor. Totalt, under de år vi varit med, har vi fått affärer för 2,7 miljoner kronor genom affärsnätverket, berättar VD Camilla Trolle.

Camilla Trolle är sedan flera år tillbaka en aktiv affärspartner i BNI Best Business Plaza i Eskilstuna. Bolaget är numera även representerat i BNI Strängnäs, genom säljaren Patrik Lantto.

– Det är bra att komma ihåg att resultaten inte kommer av sig själv. En förutsättning för att få bra resultat är att verkligen avsätta tid för nätverkandet och att bidra till affärer för andra. Jag är glad att ha förmånen att kunna vara ute och nätverka. För oss har BNI blivit en bra draghjälp i vårt arbete med att få företaget att växa. Det är dessutom två bra affärsnätverk. I Eskilstuna är vi 33 deltagare och ny affärspartner på väg in. Vi har mellan sju och tio gäster på våra möten och det är ett bra och drivande team.

Lokal förankring i marknadsföringen viktigt för Lambertsson

– Från början gick vi med i syfte att marknadsföra oss lokalt och ge bolaget ett ansikte. Det har sedan fått till effekt att vi gör riktigt mycket affärer. Vi har ett referensvärde på cirka 700 000 kronor i snitt per månad just nu. Ibland är referenserna större än så, förra året fick vi en referens värd 1,5 miljoner kronor, ett fantastiskt bra resultat av vårt nätverkande, säger Sandra Palmkvist, på Lambertsson i Helsingborg.

Bolaget hyr ut allt från arbetsbodar, maskiner och anläggningsmaskiner. Kunderna består främst av byggföretag och entreprenadbolag.

– En stor fördel med BNI är att vi gått från att vara ett uthyrningsföretag i mängden till att bli en bra personlig kontakt och rådgivare för kunder som behöver hyra utrustning. Vi tycker att det är viktigt att knyta personliga kontakter och själv har jag nog blivit Lambertsson personifierad för många här. Att jag som representant från bolaget är ensam tjej inom mitt område gör också lättare att komma ihåg oss, säger Sandra Palmkvist.

Hon är mån om att ha tät kontakt med sina kunder och tycker om att nätverka.

– Vårt stora nätverk gör att vi kan hjälpa våra kunder med kontakter till många bra hantverkare. Vi är 41 affärspartners i BNI Helsingborg Nouveau och där finns ett kraftfullt kluster av bolag inom vårt område som gärna samarbetar och har stor fördel av varandra, såväl takläggare som städföretag och byggbolag bland andra.

Återkommande affärer för Borrman Bygg & Plattsättning

När Fredrik Borrman på Borrman Bygg & Plattsättning AB gick med i BNI var bolaget relativt nystartat.

– Det hade varit igång lite drygt ett år och vi var två anställda. Nu, lite drygt tre år senare, har jag sju anställda och verksamheten går väldigt bra. Expansionen har delvis kunnat ske tack vare de uppdrag jag fått via BNI. Nu har vi flera snickare och två plattsättare anställda och utför flest uppdrag för privatpersoner även om vi också har en hel del företagskunder.

Fredrik Borrman jobbar strukturerat med nätverkande genom BNI Team John Bauer i Jönköping.

– Den största fördelen med nätverkandet är just att vi kunnat bredda vårt kontaktnät. Vi har fått många ingångar till nya uppdrag och får våra jobb via rekommendationer. I vårt team är vi flera bolag som ofta ger varandra affärer. Bravida är med på två stolar, både inom el och vvs. Vi har också en arkitekt i teamet som är en bra kontakt för oss. En annan bra affärspartner att få in i teamet vore en fastighetsmäklare. En positiv effekt av nätverkandet är att vi fått kontakt med fastighetsbolaget Corallen här i Jönköping. Det har inneburit återkommande och löpande uppdrag för oss, berättar Fredrik Borrman.

Text: Karina Sannefjordh