Tänk steget längre i din säljstrategi

Tänk steget längre i din säljstrategi

En vanlig strategi är att sälja din tjänst eller produkt till personer du träffar. Testa istället att tänka steget längre! En långsiktig säljstrategi bygger på att du utbildar ditt kontaktnät kring fördelarna och kundnyttan med det du säljer.

Ju bättre kunskaper desto enklare är det för de som träffat dig att komma ihåg dig och vad du erbjuder, och därmed enklare för dig att nå fram till fler affärsmöjligheter. Vad är det just du gör som sticker ut?

Visst kan det finnas fördelar med att sälja till de du känner, nöjda kunder kan referera dig vidare till sina kontakter. Det är dock viktigt att komma ihåg att med enbart denna typ av riktad försäljning når du ditt eget kontaktnät, genom att strategiskt jobba genom ditt nätverk når du även andras.

Ditt kontaktnät är din största säljstyrka, inte dina kunder! Och för att de ska veta hur de ska kunna hjälpa dig fram till fler referenser är det viktigt att du utbildar dem.

Till din hjälp kommer här fyra tips om hur du kan jobba:

1. Vet dina bekanta hur din “drömkund” ser ut?

Ju mer detaljerad du är desto mer troligt är det att de identifierar en sådan person när de träffar på den. Om du inte själv vet hur din drömkund ser ut är det svårt för andra att kunna hjälpa dig!

2. Sök specifika kunder

När du förklarar vem du vill komma i kontakt med undvik breda fraser såsom ”Vem som helst som behöver en…” och ”Alla de som letar efter…”. Dessa ordval gör att andra automatiskt får svårare att referera dig. Specifika personer är lättare att identifiera och genererar betydligt oftare konkreta resultat.

3. Dela med dig av nuvarande kundprofiler och identifierade målgrupper

Detta ger en klar bild av hur dina kunder ser ut och säkerställer att framtida referenser är av hög klass.

4. Var specifik även i din presentation

Hur lockande det än må vara att inleda med att man är ”ett fullserviceföretag som erbjuder allt inom…” så är det sällan en framgångsrik väg att gå. Det är svårt för din närmaste krets att förmedla den kunskapen vidare till tredje part och samtidigt förklara varför man ska välja just ditt företag. Utbilda istället om olika specifika delar av verksamheten, produkterna eller de tjänster ditt företag erbjuder.

Genom att följa dessa råd och kontinuerligt utbilda kommer du få högre kvalitet på dina nya kontakter och större chans till fler affärer än om du fokuserar på att sälja direkt till dem du pratar till.

Lycka till!