Univox - inte bara hörslingor

De senaste 5 åren har svenskbaserade Univox expanderat. Från att utveckla och tillverka konventionella hörslingor erbjuder Univox nu avancerade, supereffektiva slingförstärkare och även hörselhjälpmedel inom FM- och IR-området. I sortimentet finns i dag, utöver Univox banbrytande hörslingeförstärkare, ett komplett moduluppbyggt trådlöst FM-baserat ljudsystem för konferenser, auditorium och liknande samlingslokaler. Som ett ytterligare komplement i publika miljöer lanserar vi i dagarna Univox IR-system, ett toppmodernt och praktiskt system för alla typer av ljudöverföring till publik och åhörare.

”Vi vill erbjuda våra kunder fler valmöjligheter så att alla projekt kan anpassas efter just sina behov. Där hörslingor inte är en lämplig lösning, kan istället ett FM- eller IR-system vara idealiskt. Vår ambition är att möjliggöra hörselhjälpmedel i alla typer av lokaler, så att ljudet kan nå fram till alla”, säger Meta Bernhager, VD Univox.

Slingförstärkarna - vår bakgrund

Univox har sedan 1965 utvecklat teknologin bakom hörslingor med en strävan att tillverka mer effektiva förstärkare med fokus på miljö. 2014 lanserade vi vår nya PLS serie, de effektivaste slingförstärkarna på marknaden. I år kommer de senaste i raden av dessa, PLS- och SLS-7 förstärkarna. De fullbordar Univox-serien av moderna slingförstärkare med switchade nätaggregat och klass D-utgångssteg, där den linjära ljudåtergivningen bibehållits för att säkra högsta möjliga ljudkvalitet.

FM-systemet – en utökad möjlighet

Univox samarbete med Okayo har resulterat i ett moduluppbyggt trådlöst mikrofonsystem som kompletterar våra hörslingor och ett separat FM-system, där flera systemkomponenter är anpassade för hörapparatbärare. Systemet innehåller allt från enkla ficksändare och -mottagare till stationära sändare, aktiva högtalare, diversitymottagare och tillbehör.

2W IR-system med 72 dioder

I februari i år lanserar vi även vår senaste produktgrupp – Univox IR-system. Det är ett avancerat, högeffektivt audiosystem för medelstora lokaler. Ljud och räckvidd är i toppklass och även här har fokus lagts på bra taluppfattbarhet även för hörapparatbärare.

Cutting edge

Alla Univox produkter är specialanpassade för att kunna fungera som hjälpmedel för personer med nedsatt hörsel, samtidigt som de kan användas som konventionella ljudanläggningar eller som komplement till befintliga.

Univox har varit verksamma sedan 1965 och har distributörer i över 35 länder. Produkterna återfinns i hela världen. Samtidigt som hörslingor fortfarande blir mer och mer eftertraktade, växer nya tekniker fram som också underlättar vardagen för hörselnedsatta. Univox engagemang fortsätter till förmån för personer som har svårt att höra.

”Vi lägger ner stort fokus på kvalitet och innovativ teknologi vid vår produktutveckling. Våra produkter ska hålla hög kvalitet, ha lång livslängd och vara användarvänliga. Vi är stolta över vårt varumärke och glada att det nu representerar ännu fler tekniska lösningar”, Thomas Plahn, Försäljningschef Univox.

Univox by Edin -  världsledande innovatör och leverantör av högkvalitativa hörselprodukter

Ulrika Magnusson

Kommunikatör, marknadsassistent Marknad 87671818