Överenskommelse EU ETS - vad händer nu?

Igår kväll kom EU slutligen överens om förändringarna inom EU ETS och hur systemet ska fungera efter 2020. I nyhetsmeddelanden nu på morgonen skrivs bl.a. att föreslagna reformer enligt EU kommissionen bör dra upp priserna på utsläppsrätter mot €25-30/t. Här följer några kommenterar från mig.

För det första så var det mycket väntat att de skulle komma överens igår kväll. Det enda som inte var klart var hur vissa länder med mycket fossil kraft (t.ex Polen) skulle få kompensation och hjälp till omställning. Det blev igår kväll en kompromiss. De största, och mest prisdrivande förändringarna, har varit kända sedan tidigare. Det handlar bl.a. om:

• Ett dubbelt så snabbt införande av Market Stability Reserve (MSR) från 2019 jämfört med tidigare beslut. Kommer att snabbt dra ner överskottet.
  • Lägre tilldelning från år 2021
  • Snabbare minskning av fri tilldelning (reduktionskvot höjs från 1,74% till 2,2%)

Priserna har redan de senaste månaderna stigit på grund av detta, det mesta är alltså troligen inprisat. När det nu är klart så bör dock priserna kunna stiga ytterligare 1-2 euro och stabiliseras här. Runt 8-10 euro per ton är en rimlig prisnivå de närmaste åren tror jag. Från 2019 finns mer uppsida. De 25-30 euro som kommissionen nämner tror jag inte att vi någonsin kommer upp i. Det skulle vara på längre sikt men då har det med största sannolikhet redan hänt så pass mycket kring utfasning av fossila bränslen (se bara på Frankrike och Hollands beslut och det som är på gång i Tyskland), lagring av förnybar energi osv. att lägre utsläpp kommer att kompensera för en låg tilldelning. OM inte ett europeiskt prisgolv införs – vilket diskuteras allt mer aktivt!

Fortfarande finns stora osäkerheter. Hur påverkar Brexit? Hur snabbt kommer kolkraft att fasas ut, vad händer när kärnkraft fasas ut, effekter av batteriteknik och lagring av förnybar el, utbyggnad av havsbaserad vind osv. Ju snabbare omställning desto mindre priseffekt av reformerna inom EU ETS. Som så ofta nu för tiden får jag känslan av att politiken hamnar på efterkälken. Jytte Guteland (S) sa till media att nu tagna reformer visade att Parisavtalet inte bara är ord – nu vidtas åtgärder för att förhindra en temperaturökning på mer än 2 grader. Vi kan säkert komma dit, men det är inte på grund av dessa (visserligen mycket bra) EU-reformer utan främst på grund av en teknikutveckling och vilja till omställning driven av företag, organisationer och enskilda länder.

Nästa rapport om utsläppsrätter skickar vi ut i december – håll ögonen öppna efter den. Får ni den inte men vill ha den i er inbox? Kontakta mig på mia@bodeckerpartners.com så lägger jag till er.

• EU-frågor

• Malmö