Bodens kommun begär överläggningar med Arbetsförmedlingen för att finna lösningar för samverkan. Foto: KOMM/Bodens kommun

Bodens kommun begär överläggningar med Arbetsförmedlingen

Bodens kommun begär överläggningar med Arbetsförmedlingen för att finna vägar till lokal samverkan när Arbetsförmedlingens kontor i Boden stängs. Syftet är att de som behöver stöd för att komma i arbete ska drabbas så lite som möjligt av stängningen.

– Vi vill värna de människor som riskerar att drabbas hårdast av nedläggningen, kommenterar Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande i Boden.

Bodens kommun beklagar stängningen av Arbetsförmedlingens kontor i Boden och de effekter som det för med sig både för arbetssökande, personal och lokala företag.

– Vi vill naturligtvis att alla bodensare ska känna att samhället svarar upp i tider av motgång. Vi kommer att göra vad vi kan för att våra medborgare ska känna sig som värdefulla bodensare även i framtiden, säger Claes Nordmark.

– Jag känner väldigt starkt med de anställda på arbetsförmedlingen i Boden som nu måste gå från sina jobb, säger Claes Nordmark.

Bodens kommun konstaterar att en stängning av Arbetsförmedlingens kontor i Boden kommer att innebära ett minskat lokalt stöd både för företag och för de arbetssökande. Det kommer att finnas färre som deltar i gemensamma möten och arbetsgrupper. Kommunen oroas över hur detta påverkar grupper som står längst från arbetsmarknaden, t ex ungdomar utan gymnasieutbildning och nyanlända.

– Alla behärskar inte den digitala världen, med exempelvis möten via internet. De behöver kunna ha möten med fysisk närvaro. När

Arbetsförmedlingen stänger måste vi ta fram nya lösningar för att värna de människor som riskerar att drabbas hårdast, säger Claes Nordmark.

Kommunen bedömer att det kommer att innebära en ökad tillströmning till framför allt den lokala arbetsmarknadsförvaltningen. Nu avser kommunen att begära överläggningar med Arbetsförmedlingen om framtida samverkan.

– Statliga myndigheters närvaro i hela landet skulle behöva öka – inte minska. Vi inser att det här kommer att betyda ett större åtagande för kommunen. Men vi vill ha en fortsatt nära samverkan med Arbetsförmedlingen för att undvika att öka utanförskapet. Det är viktigt att vi snabbt etablerar former som fungerar i den nya situation som kommer att råda, betonar Claes Nordmark.

För mer information kontakta:
Claes Nordmark
Kommunstyrelsens ordförande i Boden
tel: 0921-62 111 / e-post: claes.nordmark@boden.se

Boden är en växande kommun och till 2025 ska vi bli 30.000 invånare. 2018 hade Boden bäst företagsklimat i Norrbotten och näringslivets tillväxt är stark. Våra prioriterade utvecklingsområden är elintensiva näringar, miljöteknik, kulturella och kreativa näringar, hästnäring samt handel och besöksnäring. Bodens kommun har cirka 3000 anställda.