Högaktuella deckarförfattaren från Boden, Jenny Rogneby kommer till Eyvind2016

Jenny Rogneby föddes 1974 i Etiopien och kom som adoptivbarn till Sverige 1975. Hon växte upp i Boden men bor sedan många år i Stockholm. Hon utbildade sig till Kriminolog vid Stockholms universitet och arbetar som brottsutredare på Citypolisen i Stockholm. Förutom kriminologi har hon även socionomexamen och kurser i bland annat juridik och konflikthantering. Jenny är också utbildad musikalartist och har arbetat som artist i många år (hon har varit förband till Michael Jackson inför en publik på 80 000 personer i Tallinn, släppt album i Japan, varit med i Melodifestivalen och turnerat både i Sverige och utomlands).

- Jenny Rogneby är högaktuell med uppföljaren i deckarserien om Leona och med världen som arbetsfält är det fantastiskt kul att hon har möjlighet att medverka, säger projektledare Linda Rönnbäck

Hennes deckardebut Leona – Tärningen är kastad utkom 2014, och är första delen i en serie om brottsutredaren Leona Lindberg. Leona är erkänt yrkesskicklig men samtidigt en udda fågel inom poliskåren som inte drar sig för att ta till oortodoxa metoder om de främjar hennes syften. Jenny Rogneby är nu aktuell med uppföljaren Leona – Alla medel tillåtna som utkom under våren 2016.

Sedan tidigare är det klart att Martina Haag, Håkan Nesser, Tove Alsterdal, Mattias Alkberg, Henrik Fexeus, Therese Henriksson, Johanna Lindbäck, Gunnar Westrin , Johan Lewenhaupt, Ann-Helen Laestadius, Mats Tormod, Lina Stoltz, Bea Uusma, Andrea Lundgren, Anna Munyua och Ulla Brännström Englsperger, Emil & Daniel Norberg, Karl Petersen, Mirka Siwek , Tommy Eriksson, Po Tidholm & Lars Gyllenhaal medverkar under Eyvind2016.

Kontaktperson: Linda Rönnbäck
E-post: linda.ronnback@boden.se