I dag lanseras nya Boden.se

I dag lanseras nya Boden.se

Ett jobb med en modern webbplats, en responsiv webbplats som andas 2018 har nått en viktig milstolpe, nu är det dags för den att se dagsljus. Kommunikationskontoret, IT-kontoret och externa konsulter från Tromb sitter och hamrar på tangenter febrilt när Bodens nya webb lanseras klockan 13.00 den 28 maj. Den nya webben kommer vara en sorts portallösning för platsen Boden. Webbens anslag kommer inte vara kommunal som den varit tidigare utan nu kommer kommunen vara en del av platsen.

Webben kommer fungera som när du besöker Boden. Då kommer du till en plats, inte till en kommun. Det tänket har rört sig till vår webbplats. Den nya webben är också responsiv. Den har byggt Mobile First vilket betyder att det är utformad för mobiler i första hand. Sen har den anpassats till datorer, inte tvärt om.

Sex kategorier utifrån behov

Webben baseras på sex kategorier som är skapade utifrån besökares behov och törst efter information.

De sex kategorierna är:

• Kommunen – här samlar vill all kommunal information.
  • Besökare – det här är en direktlänk till upplevboden.nu.
  • Näringsliv – Här finns näringslivsinformation. Det är information från privata aktörer och från kommunen.
  • Bodensare – Det här är en samlingsplats för alla invånare och besökare, alla Bodensare. Här finns information från privata aktörer och kommunen.
  • Utbildning – Det här är en sida för utbildningsalternativ, både kommunala och privata.
  • Närhetsliv – Det är en sida för platsen Boden. Här berättar vi om närhetsliv och vad det innebär att leva närhetsliv.

Rörlig bild tar större plats

Det blir allt viktigare att visa en plats med rörligt material. Det finns också ett ökat krav på oss när vi formar en webbsida. Ett krav säger att information ska kunna inhämtas på olika sätt, från olika håll. Rörligt är ett sätt att ta till sig information.

Hör av dig om du har en sida för en affär, ett företag, en förening eller liknande som du tycker borde vara här. Samma gäller om du ska anordna ett evenemang.

Sökfunktionen blir kraftigare

Ett stort jobb för oss har varit, och kommer fortsätta vara, att göra sökfunktionen bättre. Vi har bytt leverantör av sökmotor och kan nu anpassa sökfunktionen bättre efter våra behov och efter vår information.

Vi öppnar för alla

På den nya webben öppnar vi för externa aktörer på ett annat sätt än som hittills gjort. Vi erbjuder sidor på vår webb och att kunna synas med sina evenemang. Allt som går ut ska inte bara vara kommunal information utan det som kan intressera Bodensare som en bred målgrupp.

Kom ihåg att höra av dig med feedback. Vare sig du är företagare eller privatperson. Vi vill komma i kontakt med dig.

Välkommen till Boden.se!

För evenemang: evenemang@boden.se

För att finnas med: komm@boden.se

Bodens kommun är Bodens största arbetsgivare med cirka 3500 totalt anställda. Boden ligger 4 mil från Luleå, i korsningen mellan stambanan och malmbanan. Historiskt sett har järnvägen och militären varit de största aktörerna i kommunens utveckling. Då Centrallasarettet blev utökat med allmänmedicin växte också sjukvårdens inverkan på Boden. Sjukhuset har flyttat och militären är betydligt mindre så numer satsar Bodens kommun mycket på järnvägen och näringslivet.